Esscom Siasat Tular Komplot Rahsia Untuk Menceroboh Sabah

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 36 Second

KOTA KINABALU: Pasukan keselamatan Sabah sedang mengesahkan maklumat berhubung dakwaan komplot rahsia oleh militia Sulu untuk menceroboh negeri itu di sini.

Memetik sumber laporan artikel The Star hari ini, Komander Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Esscom) Datuk Ahmad Fuad Othman berkata risikan mereka sebenarnya telah mendapat maklumat tentang pergerakan itu sebelum ini dan telah cuba mendapatkan maklumat lanjut.

“Kini, kami masih cuba mengesahkan dakwaan ini daripada rakan sejawatan kami,” katanya ketika dihubungi, Khamis (9 Dis).

Beliau berkata kawalan sempadan dan rondaan telah diperketatkan, tetapi memberi jaminan kepada rakyat bahawa tiada pergerakan abnormal dari luar perairan Malaysia dikesan setakat ini.

Ahmad Fuad berkata perbincangan mengenai pencerobohan dan tentera Sulu yang cuba menyerang Sabah telah menjadi ancaman berterusan sepanjang tahun.

Sementara, Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Hajiji Noor ketika ditanya mengenai perkara ini semasa ucapan penggulungan pada mesyuarat DUN berkata mereka masih belum menerima maklumat mengenai dakwaan ini.

Beliau enggan mengulas banyak perkara ini apabila ADUN Moyog Datuk Darell Leiking cuba menyiasat lebih lanjut.

“Saya tidak boleh mengulas mengenai perkara ini lagi kerana kami belum mendapat maklumat mengenai artikel ini,” katanya.

Menurut artikel oleh South China Morning Post, terdapat satu pertemuan rahsia di kalangan 19 datuk bandar di Filipina membincangkan pengambilan 600 militia bersenjata untuk menyerang Sabah.

Laporan itu juga mendakwa bahawa terdapat pengintip untuk menerokai bandar-bandar pantai, walaupun belum ada yang menyusup.

Pertemuan sulit itu dipercayai diadakan oleh pegawai kanan kerajaan tempatan di selatan Filipina awal bulan ini.

Laporan itu memetik sumber keselamatan serantau kanan untuk maklumat itu.

Sumber itu dikatakan berkata bahawa mesyuarat itu dikendalikan oleh seorang pegawai tempatan wilayah Sulu, yang mengumpulkan 19 datuk bandar Kepulauan Sulu untuk membincangkan rancangan untuk menubuhkan “Tentera Diraja Sulu” dengan sasaran merekrut sehingga 600 orang untuk menyerang. Sabah.

Pada 2013, lebih 200 militan Sulu bersenjata telah menceroboh Sabah melalui Lahad Datu, dan mengakibatkan kebuntuan dan peperangan selama sebulan dalam usaha mereka untuk menuntut Sabah secara paksa sebagai milik mereka.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *