HomeLuar negaraAgensi Ubatan Eropah benarkan penggunaan kecemasan pil Paxlovid

Agensi Ubatan Eropah benarkan penggunaan kecemasan pil Paxlovid

Read Time:1 Minute, 17 Second

THE HAGUE: Pengawal selia ubat-ubatan bawah Kesatuan Eropah (EU) membenarkan negara anggota untuk menggunakan pil baharu COVID-19 keluaran Pfizer, walaupun ubat terbabit belum diberikan kelulusan rasmi.

Perkara itu diumumkan, semalam, sebagai langkah kecemasan untuk mengekang gelombang penularan pantas virus terbabit yang kini dipacu varian Omicron.

Sebelum ini,Pfizer memaklumkan bahawa pil Paxlovid keluarannya dapat mengurangkan hingga hampir 90 peratus kemasukan ke hospital dan kematian membabitkan golongan rentan.

“Ubat itu yang belum diluluskan di EU, boleh digunakan untuk merawat pesakit dewasa COVID-19 yang tidak memerlukan bantuan oksigen, dan golongan berisiko tinggi mengalami sakit teruk,” kata Agensi Ubat-ubatan Eropah (EMA) dalam satu kenyataan.

Menurut kenyataan itu, EMA mengeluarkan nasihat terbabit bagi menyokong pihak berkuasa negara yang berkemungkinan mahu menggunakan ubat berkenaan lebih awal.

“Sebagai contoh, untuk kegunaan kecemasan berikutan peningkatan kadar jangkitan dan kematian akibat COVID-19 di seluruh EU,” katanya.

Sementara itu Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Pfizer, Albert Bourla, menyifatkan keputusan terbabit sebagai menunjukkan kekuatan data berhubung Paxlovid dalam rawatan pesakit dewasa COVID-19 yang berisiko tinggi.

“Jika penggunaannya dibenarkan, Paxlovid berpotensi membantu menyelamatkan nyawa dan mengurangkan kemasukan ke hospital,” katanya dalam satu kenyataan.

Pil berkenaan membabitkan gabungan molekul baharu, PF-07321332, dan ritonavir antiviral HIV, yang perlu diambil sebagai tablet berasingan.

Menurut EMA yang berpangkalan di Amsterdam, ubat itu harus diambil secepat mungkin selepas suatu diagnosis dan dalam tempoh lima hari bermulanya gejala, dengan rawatan terbabit mengambil masa selama lima hari.

Antara kesan sampingan yang berkemungkinan dialami ialah cirit-birit dan muntah.

Bagaimanapun, wanita hamil tidak dibenarkan mengambil ubat berkenaan. – AFP

RELATED ARTICLES
Luar negaraSukan

Klopp Berang Dengan Wartawan ?

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya