HomeEkonomiSabah Terima Pelaburan Ketiga Tertinggi Dalam Negara

Sabah Terima Pelaburan Ketiga Tertinggi Dalam Negara

Read Time:1 Minute, 42 Second

KOTA KINABALU: Sabah memperoleh tujuh pelaburan dengan nilai keseluruhan RM4.4 bilion dalam sektor pembuatan yang diluluskan oleh Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) merupakan ketiga terbesar di negara ini selepas Kedah (RM42.6 bilion) dan Selangor (RM4.6 bilion) pada separuh pertama tahun ini.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata dalam hal ini, semua pihak mesti terus bekerjasama untuk mengekalkan momentum sambil kita menantikan tahun yang lebih produktif.

Ketika mempengerusikan mesyuarat kedua lembaga pengarah Invest Sabah Berhad (ISB) di Menara Kinabalu dekat sini hari ini, Hajiji berkata beliau mahu melihat lebih sinergi antara agensi negeri dan persekutuan untuk mendorong agenda pelaburan Sabah.

“Saya telah mengatakan semasa mesyuarat Lembaga Pengarah ISB yang pertama bahawa saya mahukan semua halangan menghalang pelaburan ke Sabah dihapuskan kerana karenah birokrasi yang dihadapi oleh pelabur bermakna hanya akan menjejaskan usaha menarik pelabur ke Sabah.

“Oleh itu, semua mesti memainkan peranan mereka untuk menghapuskan halangan ini bagi memudahkan pelaburan,” katanya.

Hajiji yang juga Menteri Kewangan Negeri berkata pelan pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ) telah disediakan untuk membimbing agenda pembangunan Sabah.

“Sehingga kini, kita telah membuat kemajuan dengan menandatangani tiga projek berimpak tinggi hasil inisiatif SMJ iaitu gabungan RM10 bilion Lok Kawi Resort City, kemudahan pembuatan kerajang tembaga dan Projek Kelapa Bersepadu.

“Lebih banyak projek berimpak tinggi sedang menanti dan saya berharap dengan pelaburan ini datang dari dalam dan luar negara, Sabah dan rakyat akan mendapat manfaat yang besar,” katanya.

Hajiji juga berbesar hati apabila menyedari bahawa walaupun menghadapi cabaran yang ditimbulkan oleh pandemik Covid-19 dalam dua tahun yang lalu, tumpuan dan keazaman negeri untuk meneruskan matlamat pembangunan tidak pernah goyah.

“Kerajaan Negeri telah mengambil pelbagai langkah untuk mengurangkan kesan negatif pandemik dan untuk merangsang semula pertumbuhan ekonomi Sabah.

“Kita yakin pelaksanaan Pelan Pemulihan Nasional dan pelbagai pakej rangsangan oleh Kerajaan Persekutuan akan memacu usaha dalam pemulihan ekonomi Sabah. Oleh itu, sudah tiba masanya untuk kita bergerak ke hadapan melaksanakan rancangan kita,” katanya.

Terdahulu, Hajiji memberi penghormatan kepada mendiang Datuk Tan Kim Beng, ahli lembaga pengarah ISB yang meninggal dunia awal tahun ini.

RELATED ARTICLES
Utama

Cubaan seludup minuman keras bernilai RM450,000, duti, cukai lebih RM1.9 juta...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya