HomeUtamaOp Ambang Krismas 2021: 33 Dikompaun Langgar SOP, 35 Saman Trafik Kesalahan...

Op Ambang Krismas 2021: 33 Dikompaun Langgar SOP, 35 Saman Trafik Kesalahan Lalu Lintas

Read Time:1 Minute, 25 Second

PENAMPANG: Seramai 33 individu yang sedang leka berhibur dikompaun atas kesalahan melanggar prosedur operasi standard (SOP) Pelan Pemulihan Negara (PPN) Fasa 4 dan seorang penjaga premis telah ditahan atas kesalahan menjalankan aktiviti pusat hiburan tanpa lesen dalam Op Ambang Krismas 2021 yang dijalankan di sini, semalam.

Memetik kenyataan yang dikeluarkan di laman Facebook rasmi POLIS Daerah Penampang, Ketua Polis Daerah Penampang, DSP Mohd Haris Ibrahim yang juga mengetuai operasi tersebut berkata, operasi yang bermula pada jam 10 malam sehingga jam 3 pagi itu dijalankan bersama lapan orang ketua-ketua bahagian dan lima pegawai kanan polis serta 51 anggota polis.

Op Ambang Krismas 2021, Penampang
Op Ambang Krismas 2021, Penampang. /Foto IPD Penampang.

Menurut Mohd Haris, sebanyak tiga sekatan jalan raya telah didirikan iaitu di Jalan Kota Kinabalu – Penampang (hadapan SMK Bahang), Jalan Kota Kinabalu – Penampang (berhadapan Plaza 333) dan Jalan Papar – Kota Kinabalu (berhadapan Public Bank Putatan).

“Dalam pada itu, sebanyak 35 keping saman telah dikeluarkan atas pelbagai kesalahan lalu lintas antaranya, tidak memiliki lesen memandu, tamat cukai jalan dan ubah suai kenderaan tidak mengikut spesifikasi,”katanya.

Mohd Haris turut menyatakan, operasi ini disertai oleh semua bahagian antaranya Bahagian Siasatan Jenayah, Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik, Bahagian Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik, Bahagian Pencegahan Jenayah dan Keselamatan Komuniti, Cawangan Khas yang turut melibatkan sebanyak 13 kumpulan Rondaan Cegah Jenayah.

“Operasi kali ini tidak hanya tertumpu kepada pusat – pusat hiburan tetapi turut melibatkan beberapa sekatan jalan raya bagi memburu pesalah – pesalah yang masih ingkar mematuhi undang-undang yang telah ditetapkan”, tegasnya.

Beliau menegaskan, tiada pihak yang terkecuali untuk dikenakan tindakan sekiranya masih degil dan pihak polis tidak akan berkompromi.

“Operasi ini dijalankan antara lainnya juga sebagai iktibar kepada masyarkat khususnya di daerah Penampang bahawa polis sentiasa komited dalam menguatkuasakan undang-undang,” ujarnya.

RELATED ARTICLES
Utama

Cubaan seludup minuman keras bernilai RM450,000, duti, cukai lebih RM1.9 juta...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya