Pemanah Raman Sinigi dari Persatuan Memanah Daerah Kota Kinabalu.

Pemanah Raman Sinigi Raih Pingat Perak Acara Barebow Berpasukan Lelaki

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 43 Second

Oleh NORMIMIE DIUN

KOTA KINABALU: Pemanah, Raman Sinigi memenangi pingat perak dalam acara Barebow Berpasukan Lelaki dalam Kejohanan Memanah Terbuka Gadek Alor Gajah, Melaka 2021 yang berlangsung pada 24 hingga 26 Disember 2021 di Melaka.

Presiden Persatuan Memanah Daerah Kota Kinabalu, Ram Singh.
Presiden Persatuan Memanah Daerah Kota Kinabalu, Ram Singh.

Presiden Persatuan Memanah Daerah Kota Kinabalu (PMDKK) Ram Singh berkata, Raman Sinigi adalah wakil tunggal PMDKK yang menyertai kejohanan memanah pada acara tersebut hanya mendapat pingat perak setelah bergandingan dengan Azha Ariffin dan Razyrul Hisham Ramli dari Kelantan, trio memanah menamakan pasukan mereka PMDKK 5 Arrows dan menyaksikan Pasukan Barebow Malaysia meraih pingat emas manakala pingat gangsa menjadi milik pasukan Studio Memanah KL.

“Pada acara itu, malangnya, Raman terpaksa memanah pada sesi petang, bergelut dengan angin kencang dan hujan namun berjaya mendapat tempat ke-17 daripada 78 peserta yang menyertai,” kata Ram Singh dalam kenyataannya.

Menurut Ram Singh, ramai pemanah Barebow dari PMDKK tidak dapat menghadiri kejohanan tersebut kerana majoriti daripada mereka baru sahaja menamatkan Kejohanan Memanah Piala Presiden yang diadakan di Padang SUKMA, Likas pada 17 hingga 20 Disember 2021 dan sebahagiannya kerana komitmen kerja.

Persatuannya turut gembira dengan pencapaian Jonson Soumin dalam Piala Presiden yang telah menetapkan penanda aras untuk pertandingan Barebow kebangsaan.

Katanya, terdapat kira-kira 80 pemanah Barebow berdaftar dengan PMDKK dan bilangannya semakin meningkat.

“Persatuan ini dari semasa ke semasa menaik taraf kemudahan rangkaiannya dan memperkenalkan pelbagai program untuk memberikan yang terbaik untuk ahli serta melatih potensi pemanah. Ini kebanyakannya dilakukan oleh ahli Persatuan sebagai satu pasukan.

“Kami juga ingin mengucapkan tahniah kepada Persatuan Memanah Negeri kerana berjaya menganjurkan Kejohanan Memanah Piala Presiden 2021 baru-baru ini yang menyaksikan ramai pemain muda baharu kami muncul antaranya seperti Jayden Vun, Muhamad Zidane Farhan Roslee, Quik Chern Ee, Ewyn Rich Chong dan Valerie Tan.

“Selaras dengan komitmen PMDKK, kami akan menetapkan program/acara 2022 kami untuk menjadikan persatuan kami kukuh dalam negeri, dengan gaya kemenangan pemanah kami,”ujarnya.

Ram Singh turut merakamkan ucapan penghargaan dan terima kasih kepada pasukan PMDKK yang diketuai oleh Setiausaha Agung Shiu Vay Leung dan semua jurulatih serta ahli PMDKK atas sokongan mereka.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *