Tiga Program Baharu Lonjak Pembangunan Pendidikan Di Sabah

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:3 Minute, 0 Second

KOTA KINABALU : Kerajaan negeri akan membelanjakan sebanyak RM35 juta pada tahun ini bagi melaksanakan inisiatif pembangunan pendidikan yang merangkumi tiga program baharu.

Tiga program baharu itu merangkumi Bantuan Aktiviti PIBG Sabah (BAGUS), Bantuan Ihsan Sekolah Sabah (BISBAH) dan Anugerah Kecemerlangan Pendidikan Sabah (AKSA) 2022.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, bantuan itu adalah selaras dengan komitmen kerajaan dibawah Gabungan Rakyat Sabah (GRS) untuk memartabatkan taraf pendidikan di negeri ini.

Katanya, selepas mengambil alih tampuk pemerintahan, kerajaan GRS meletakkan portfolio pendidikan di bawah bidang kuasa Pejabat Menteri Tugas-Tugas Khas supaya perhatian khusus dapat diberikan kepada hal ehwal pendidikan Sabah.

“Ini tidak bermakna kerajaan mengambil alih peranan dan tanggungjawab Persekutuan di Sabah, sebaliknya inisiatif itu adalah untuk melengkapkan program yang dilaksanakan Kerajaan Persekutuan di Sabah,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Penyampaian Bantuan Khas Tunai Peperiksaan (BAKTI) dan pelancaran BAGUS, BISBAH dan AKSA 2022, di Dewan Bankuasi, Menara Kinabalu, di sini hari ini.

Teks ucapan beliau disampaikan Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Datuk Seri Masidi Manjun

Hadir sama Menteri Tugas-Tugas Khas, Datuk Mohd Arifin Mohd Arif, Setiausaha Persekutuan Sabah, Datuk Dr. Zulkapli Mohamed dan Peguam Besar Negeri, Datuk Nor Asiah Mohd Yusof.

Hajiji berkata, kerajaan Sabah serius dalam memastikan anak-anak di negeri ini mendapat bantuan sebaik mungkin dan mencapai kecemerlangan dalam bidang akademik.

Katanya, ia selaras dengan teras kedua pelan pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ) yang diperkenalkan kerajaan GRS yang memperkasakan modal insan Sabah.

“Sebanyak RM3 juta diperuntukkan untuk program BAGUS yang menyaksikan setiap Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) di 1,500 sekolah menerima RM2,000 untuk menjalankan aktiviti masing-masing tahun ini.

“Bagi inisiatif BISBAH, sejumlah RM12 juta diperuntukkan untuk membantu 1,500 sekolah di seluruh negeri memperoleh komputer, mesin pencetak, peralatan bantuan mengajar, meja dan kerusi.

“Kerajaan juga akan memberi pengiktirafan khas kepada pelajar cemerlang Sabah yang cemerlang dalam akademik dan pengiktirafan khas kerajaan ini akan dikenali sebagai Anugerah Kecemerlangan Pendidikan Sabah (AKSA),” katanya.

Katanya, selain itu, kerajaan juga akan meneruskan bantuan lain yang diberikan pada 2021 iaitu Bantuan Ihsan Komputer (BAIK); Bantuan Tunai Pendaftaran IPT Secara One Off (BUDI) dan BAKTI.

Tahun lalu, kerajaan negeri meluluskan RM15 juta untuk pembelian komputer riba di bawah program BAIK bagi membantu 10,000 pelajar yang memerlukan khususnya yang menduduki SPM, STPM dan STAM dalam pengajian dalam talian melalui pembelajaran dan pengajaran di rumah (PdPR) kerana bilik darjah ditutup disebabkan pandemik COVID-19.

Kerajaan Negeri turut membelanjakan sejumlah RM10 juta tahun lalu untuk membantu 5,000 pelajar membayar yuran pendaftaran di bawah BUDI dengan mereka yang mengikuti pengajian diploma mendapat RM1,500 dan RM2,000 bagi mereka yang mengikuti kursus ijazah.

Hajiji berkata, kerajaan GRS turut memberi RM200 kepada setiap 40,277 pelajar Sabah yang telah mendaftar untuk menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) dan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) tahun lepas di bawah Bantuan Khas Tunai. Program Peperiksaan (BAKTI) menelan belanja RM8,055,400 juta.

Memandangkan peperiksaan SPM, STAM dan STPM 2021 ditangguhkan ke Mac tahun ini, bantuan BAKTI 2021 telah diserahkan kepada Jabatan Pendidikan Negeri dan Jabatan Hal Ehwal Agama Sabah untuk diagihkan kepada penerima.

Selaras dengan komitmen membangunkan modal insan melalui pendidikan dalam Bajet Negeri 2022, peruntukan sebanyak RM55 juta telah diperuntukkan sebagai biasiswa untuk pelajar melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi.

Keutamaan akan diberikan kepada pelajar yang mengikuti kursus sains, teknologi, kejuruteraan dan matematik (STEM) bagi memenuhi permintaan pasaran masa depan, katanya.

Beliau berkata, Kerajaan Negeri akan memastikan semua anak Sabah mendapat akses kepada pendidikan, justeru RM13.9 juta telah diperuntukkan untuk membantu 289,204 pelajar membeli pakaian sekolah, kasut dan alat tulis di bawah Program Bantuan Sosial Sekolah.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *