Timbalan Menteri Pendidikan Datuk Mohamad Alamin (kiri) diiringi Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kiulu, Datuk Joniston Bangkuai, timbalan ketua pengarah pendidikan Datuk Pkharuddin Ghazali dan pengarah pendidikan Sabah Datuk Dr Mistrine Radin melawat SK Giok di Kiulu.

KPM Ambil Maklum Tentang Cadangan Bina Asrama Sekolah Di Kiulu

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 30 Second

TUARAN: Jabatan Pendidikan memberi kebenaran untuk membina asrama yang telah lama tertangguh untuk Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tun Fuad Stephens di Kiulu, di sini.

Timbalan Menteri Pendidikan Datuk Mohamad Alamin mengambil maklum perkara itu selepas membaca mengenai kesusahan pelajar di media.

“Apabila saya membaca mengenai kelewatan memberi kelulusan pembinaan asrama yang dibangkitkan oleh Adun Kiulu Datuk Joniston (Bangkuai), saya segera meminta Jabatan Pendidikan untuk meneliti perkara itu,” kata Mohamad.

Beliau berkata demikian ketika melawat Sekolah Kebangsaan (SK) Giok di Kampung Giok di sini, pada Sabtu. Lawatan beliau termasuk meninjau lokasi cadangan bangunan baharu Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Nabalu iaitu bersebelahan sekolah rendah.

Turut hadir Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kiulu, Datuk Joniston Bangkuai, timbalan ketua pengarah pendidikan Datuk Pkharuddin Ghazali dan pengarah pendidikan Sabah Datuk Dr Mistrine Radin.

Semasa lawatan itu, Joniston juga telah mengemukakan secara peribadi perkara itu dan bercakap dengan Pkharuddin dan Mistrine mengenainya.

“Susulan perbincangan kami, mereka menyedari keperluan untuk asrama. Pelajar luar bandar akan mendapat manfaat yang besar daripada pembangunan ini, kerana ia akan mengurangkan beban pelajar yang tinggal jauh dari sekolah mereka.

“Apabila pembinaan itu direalisasikan dan siap, ia akan memberi manfaat kepada 80 pelajar, yang tidak lagi perlu menyewa bilik daripada penduduk kampung,” kata Joniston.

Dalam artikel berita bertarikh 27 Jan, Joniston menggesa Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) meluluskan cadangan asrama SMK Tun Fuad Stephens yang telah lama tertangguh dengan segera.

Tahun lalu, Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah itu menghantar surat kepada Jabatan Pendidikan Sabah.

Surat itu juga telah dimajukan kepada Kementerian Pendidikan, tetapi tiada jawapan diterima.

Disebabkan ketiadaan asrama, ramai pelajar luar bandar terpaksa menyewa bilik di rumah penduduk berhampiran dan berdekatan dengan sekolah mereka.

Susulan daripada isu yang dihadapi oleh pelajar, Joniston turut tampil membantu meringankan beban dengan membantu pembayaran sewa bilik pelajar.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *