Jeffrey Kitingan Dilantik Sebagai Pengerusi Jawatankuasa Khas Mengenai Pekerja Asing

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 16 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan Sabah bersetuju melantik Timbalan Ketua Menteri Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan sebagai pengerusi Jawatankuasa Khas Mengenai Pekerja Asing Tanpa Dokumen dan Warga Asing di Sabah.

Jawatankuasa itu telah ditugaskan untuk mengumpul input daripada penguatkuasa undang-undang, pemain industri, pemimpin politik dan pemimpin masyarakat tentang cara terbaik menangani isu pekerja asing tanpa izin dan tanggungan mereka di Sabah.

“Kedua-dua kerajaan Sabah dan persekutuan bersetuju bahawa pendatang tanpa izin mesti didakwa dan dihantar pulang serta-merta.

“Kita kini dibanjiri dengan kehadiran pendatang tanpa izin mengambil pekerjaan yang mana rakyat kita tidak mahu pekerjaan tersebut.

“Kita tidak tahu di mana mereka berada, siapa mereka, atau apa yang mereka lakukan. Jika kita tidak dimaklumkan mengenai aktiviti mereka, kita akan mendedahkan raky seeat kita kepada ancaman keselamatan serta bahaya kesihatan,” kata Jeffrey dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Jeffrey berkata, sebagai pengerusi jawatankuasa itu, beliau akan mengadakan mesyuarat dengan ketua-ketua pasukan penguatkuasa undang-undang, majikan yang mengambil pekerja asing dan pemimpin politik dari kedua-dua belah pihak dan pemimpin masyarakat, dalam perintah itu.

Selepas siri mesyuarat ini selesai dan data telah dikumpul, jawatankuasanya akan membentangkan kertas kerja kepada kabinet untuk dibincangkan dengan lebih lanjut dan diharapkan akan menemui penyelesaian kepada masalah itu.

“Saya percaya kita akan dapat mencari penyelesaian terbaik untuk situasi ini selepas perbincangan meluas dengan semua pihak berkepentingan yang berkaitan. Saya telah menetapkan tarikh akhir untuk membentangkan kertas kabinet ini dalam tempoh tiga bulan dari hari ini. Saya harap keputusan itu dapat diterima oleh semua orang, terutama rakyat Sabah,” katanya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *