Sabah Alu-alukan Cadangan Hubungan Perdagangan Langsung Dengan Turki

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 0 Second

KOTA KINABALU: Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor mengalu-alukan minat yang ditunjukkan oleh Kerajaan Turki untuk mewujudkan hubungan perdagangan langsung dengan Sabah.

“Kita mengalu-alukan idea itu dan Kerajaan Sabah akan melakukan yang terbaik untuk memudahkan pelaburan dari Turki,” katanya ketika bertemu dengan Duta Turki ke Malaysia Dr Merve Safa Kavakci di Menara Kinabalu dekat sini hari ini.

Kavakci sebelum ini memberitahu Hajiji bahawa mereka melihat Sabah bukan hanya sebagai salah sebuah negeri dalam Malaysia tetapi sebagai pintu masuk ke rantau Asean.

Menurutnya, sekumpulan ahli perniagaan dari Turki akan datang ke Kuala Lumpur pada Mac dan akan datang ke Sabah untuk mencari usaha niaga pelaburan.

Kavakci berkata sebagai tambahan kepada inisiatif perdagangan dan pendidikan, dia berhasrat untuk mempromosikan Tarikan pelancongan Sabah bukan sahaja di Turki tetapi juga negara jiran yang mempunyai hubungan dengan Turki.

Sementara itu, rombongan Duta Turki diiringi Penasihat Perdagangannya, Elif Haliloglu Gungunes, Kaunselor Hal Ehwal Pelancongan dan Maklumat, Begum Sahin, Akhbar Kaunselor, Zeynep Havva Rafique dan Pengarah Institut Kebudayaan Turki Yunus Emre, Dr. Omer Altun.

Hadir sama Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Seri Sr Safar Untung, Ketua Pegawai Eksekutif Invest Sabah, Datuk Madiyem Layapan dan Pengarah Unit Perancang Ekonomi Negeri, JamineTeo turut menghadiri mesyuarat itu.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *