HomeUtamaUNICEF dan Kerajaan Sabah Membincangkan Inisiatif CFC

UNICEF dan Kerajaan Sabah Membincangkan Inisiatif CFC

Read Time:1 Minute, 18 Second

KOTA KINABALU: Tabung Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNICEF) membentangkan cadangan untuk inisiatif Bandar Mesra Kanak-kanak (CFC) yang bertujuan merealisasikan hak kanak-kanak seperti yang dinyatakan dalam Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Hak Kanak-kanak kepada Kerajaan Negeri Sabah.

Perkara itu dibincangkan semasa mesyuarat antara Wakil UNICEF di Malaysia, Dr Rashed Mustafa Sarwar dan Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor di Menara Kinabalu dekat sini pada Isnin.

Dr Rashed memberi taklimat kepada Ketua Menteri bahawa pada praktiknya, CFC ialah bandar, pekan atau komuniti di mana suara, keperluan, keutamaan dan hak kanak-kanak adalah sebahagian daripada dasar orang ramai, program dan keputusan.

Antara lain ia adalah tempat kanak-kanak dilindungi daripada eksploitasi, keganasan dan penderaan; mempunyai permulaan yang baik dalam hidup dan membesar dengan sihat dan dipelihara; mempunyai akses kepada perkhidmatan sosial yang berkualiti; hidup dalam persekitaran yang selamat dan bersih dengan akses kepada ruang hijau; berjumpa kawan dan mempunyai tempat untuk bermain dan berseronok serta mempunyai peluang yang saksama dalam hidup tanpa mengira asal usul etnik, agama, pendapatan, jantina atau kemampuan mereka.

Turut dibincangkan ialah Unit Penyelidikan Komunikasi Pembangunan (C4D) UMS-UNICEF yang merupakan susulan daripada pertemuan antara Pengarah C4D Dr Latif Lai dan Hajiji pada Disember tahun lalu.

Menurut Dr Rashed, banyak program UNICEF memerlukan C4D atau Tingkah Laku Sosial Tukar Komunikasi (SBCC).

Dalam pada itu, rombongan UNICEF yang diketuai oleh Dr Rashed turut memberi taklimat kepada Ketua Menteri mengenai penemuan kajian mereka itu tentang Kesan Perubahan Iklim terhadap Kanak-kanak, yang dibentangkan di Universiti Malaysia Sabah (UMS).
.
Turut hadir Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Seri Safar Untong.

RELATED ARTICLES
Utama

Cubaan seludup minuman keras bernilai RM450,000, duti, cukai lebih RM1.9 juta...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya