Kerajaan GRS Beri Penekanan Kepada Pembangunan Modal Insan

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:2 Minute, 17 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) akan terus memberi penekanan kepada pembangunan modal insan selain memberi tumpuan kepada sektor utama Sabah Maju Jaya (SMJ) untuk merangsang pertumbuhan dan pemulihan ekonomi di negeri ini.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, penekanan terhadap Pembangunan Modal Insan dan Kesejahteraan Rakyat merupakan teras kedua Pelan Hala Tuju SMJ.

“Saya telah menyatakan perkara ini dalam Bajet 2022 Negeri kita, di mana terdapat dana yang besar diperuntukkan kepada agensi dan kementerian berkaitan untuk pembangunan modal insan,” katanya pada Majlis Anugerah Shell LiveWIRE Sabah 2021 di Hilton Kota Kinabalu di sini Khamis.

Menteri Belia dan Sukan Negeri, Datuk Ellron Alfred Angin mewakili dan menyampaikan ucapan Ketua Menteri pada majlis tersebut.

Hajiji berkata, sejumlah RM24 juta diperuntukkan kepada Pembangunan Sumber Manusia Jabatan untuk menjalankan kursus dan latihan kemahiran dalam teknologi, teknikal dan perdagangan bagi memperkukuh pembangunan modal insan serta melahirkan insan yang berwibawa dan generasi berdaya tahan.

Ini termasuk Program Pembangunan Bakat dan Keusahawanan Sabah untuk membantu belia yang hilang punca pendapatan akibat pandemik COVID-19.

Platform terkini yang ditubuhkan ialah Pusat Produk Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) di Kota Kinabalu, Beaufort dan Ranau serta kerjasama dengan rangkaian pasar raya.

“Ini akan meningkatkan sektor runcit tempatan bagi mereka yang berhasrat untuk meningkatkan perniagaan mereka.

“Sebanyak RM5.76 juta juga diperuntukkan untuk menubuhkan empat lagi Pusat Industri Kecil dan Sederhana (IKS) pada 2022 di peringkat daerah untuk memasarkan produk IKS.

Begitu juga dengan Program Bantuan IKS (BAIKS) yang telah membantu seramai 3,269 usahawan di negeri ini akan dipergiatkan,” katanya.

Dalam pada itu, Hajiji turut memuji Shell kerana memperkenalkan program pembangunan keusahawanan di Sabah tujuh tahun lalu yang memberi manfaat kepada golongan muda di negeri ini.

Beliau berkata, Kerajaan Negeri mengalu-alukan sokongan semua pihak termasuk sektor swasta untuk melengkapkan usaha pembangunannya seperti yang digariskan dalam tempoh lima tahun rancangan pembangunan negeri, Hala Tuju SMJ.

“Saya gembira mengetahui bahawa program Shell LiveWIRE telah menyokong usahawan tempatan untuk mengakses pengetahuan, kemahiran, rangkaian dan sumber serta mengubah idea perniagaan menjadi perusahaan yang berjaya,” katanya.

Hajiji menggalakkan usahawan baru untuk mencari dan mengambil kesempatan daripada inisiatif kerajaan serta memanfaatkan peluang seperti program Shell LiveWIRE ini.

Beliau juga turut menggesa usahawan di negeri ini supaya berfikir di luar kotak dan menerima pakai pendekatan baharu untuk berjaya dalam dunia yang kompetitif dan cepat berubah.

“Anda perlu menonjol, dinamik dan proaktif serta bercita-cita untuk melihat melangkaui pasaran tempatan dan sempadan. Terokai peluang untuk melepasi halangan ini dan menuju secara global; memanfaatkan peluang contohnya dalam e-Dagang atau bersedia untuk bekerjasama dengan usahawan lain dalam dan luar Sabah,” katanya.

Ketua Menteri mengucapkan tahniah kepada lima penerima muda Anugerah Shell LiveWire 2021 yang berjaya melontarkan idea perniagaan mereka untuk memenangi wang tunai RM10,000 setiap seorang untuk mengembangkan perniagaan mereka.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *