HomeUtamaKerajaan komited galak penggunaan teknologi dalam aktiviti pertanian

Kerajaan komited galak penggunaan teknologi dalam aktiviti pertanian

Read Time:1 Minute, 18 Second

KUCHING : Kerajaan Persekutuan dan Sarawak komited untuk terus bekerjasama bagi menggalakkan penggunaan teknologi dalam aktiviti pertanian bagi meningkatkan hasil pengeluaran sekali gus memastikan jaminan bekalan dan sekuriti makanan negara.

Menteri Pertanian dan Industri Makanan Datuk Seri Dr Ronald Kiandee berkata, ini kerana teknologi merupakan antara langkah penyelesaian bagi menangani isu dan cabaran yang dihadapi oleh sektor agromakanan di peringkat domestik mahupun global.

“Kementerian saya juga akan memberi perhatian terhadap permohonan Kerajaan Negeri kepada Kerajaan Persekutuan untuk terus membantu memperkasakan infrastruktur pertanian di Sarawak khususnya agromakanan.

“Ini adalah bagi menarik lebih banyak pelaburan swasta mengusahakan tanah yang luas disini bagi meningkatkan lagi pengeluaran berskala besar produk-produk agromakanan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika mengadakan kunjungan hormat terhadap Premier Sarrawak Datuk Patinggi Tan Sri Abang Abdul Zohari Tun Abang Openg di Wisma Bapak Malaysia disini Khamis lalu.

Turut dibincangkan pada pertemuan itu cadangan penanaman jagung bijian di Bintulu dan Miri dengan kerjasama pihak swasta untuk menangani masalah import negara yang tinggi bagi produk makanan ternakan.

Selain itu, potensi industri tanaman nanas sebagai produk pertanian bernilai tinggi akan  diperluaskan lagi dengan sokongan padu Kerajaan Negeri bagi meningkatkan eksport produk makanan sejajar dengan matlamat Negeri Sarawak sebagai “net exporter” produk pertanian menjelang 2030.

Dr Ronald berkata, pihaknya berharap lawatan kerjanya ke negeri itu akan dapat memberi impak tinggi dalam terus memperkukuh hubungan dan kerjasama diantara Kerajaan Persekutuan dan negeri khususnya dalam sektor agromakanan.

Lawatan kerja selama tiga hari itu akan turut menyaksikan beberapa lawatan dan tinjauan ke projek pertanian dibawah seliaan Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (MAFI) serta agensi lain yang berkaitan.

RELATED ARTICLES
Utama

QSB kukuh kolaborasi dalam pengurusan kesihatan pekerja asing

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya