HomeUtamaKerajaan Negeri Akan Wujudkan Lebih Banyak Peluang Pekerjaan Untuk Rakyat Sabah

Kerajaan Negeri Akan Wujudkan Lebih Banyak Peluang Pekerjaan Untuk Rakyat Sabah

Read Time:1 Minute, 24 Second

Oleh NORMIMIE DIUN

SIPITANG: Kerajaan Negeri GRS-BN melalui inisiatif Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ) sedang mewujudkan sebanyak mungkin pekerjaan supaya rakyat Sabah tidak lagi mencari kerja di tempat lain.

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor berkata, hampir 200,000 rakyat Sabah, tidak termasuk tanggungan, kini bekerja di Semenanjung Malaysia.

“Sebab itu kerajaan GRS-BN fokus untuk mewujudkan negeri mesra pelabur bagi menarik lebih ramai pelabur untuk datang. Saya mahu bawa masuk pelabur ke Sabah supaya kita boleh buat lebih banyak peluang pekerjaan untuk belia tempatan kita,” katanya.

Berucap pada majlis berbuka puasa anjuran Bersatu Sipitang di Dataran Masjid Nurul Iman di Weston dekat sini pada Sabtu, Hajiji memaklumkan orang ramai bahawa 10 syarikat utama telah menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) untuk melabur dalam Taman Perindustrian Minyak dan Gas Sipitang (SOGIP).

Beliau berkata pelaburan bernilai berbilion ringgit apabila direalisasikan akan mendapat manfaat secara langsung rakyat khususnya belia di daerah ini daripada peluang pekerjaan dan spin-off economic.

Menurutnya, walaupun berdepan cabaran semasa awal penubuhannya, Kerajaan Negeri GRS-BN berjaya menyediakan Hala Tuju SMJ, rancangan lima tahun untuk membangunkan Sabah, yang dilancarkan hanya enam bulan selepas mengambil alih tampuk pimpinan.

“Dalam tempoh hanya setahun menerajui Kerajaan Negeri, kami berjaya menarik pelabur datang dan ada yang sudah menandatangani perjanjian untuk menubuhkan operasi di Sabah,” katanya.

Antara projek berimpak tinggi yang telah beroperasi iaitu dua di Perindustrian Kota Kinabalu Taman (KKIP) dan sebuah lagi di Paitan di mana projek tanaman kelapa hasil tinggi sedang dijalankan.

Dalam pada itu, Hajiji juga meluluskan beberapa projek pembangunan untuk komuniti Weston.

Hadir sama Menteri Tugas-Tugas Khas Datuk Mohd Ariffin Mohd Arif, Timbalan Menteri Kewangan Persekutuan II dan Ahli Parlimen Sipitang Yamani Musa serta wakil rakyat negeri.

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : KEPKAS, syarikat penerbangan bincang agar dapat tetapkan harga...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya