HomeUtama10 Kampung Di Sabah Terpilih Untuk Fasa Pertama Program Pembasmian Miskin Tegar

10 Kampung Di Sabah Terpilih Untuk Fasa Pertama Program Pembasmian Miskin Tegar

Read Time:2 Minute, 1 Second

TUARAN: Sepuluh kampung di Sabah dipilih untuk fasa pertama Program Pembasmian Miskin Tegar Keluarga Malaysia (BMTKM) yang akan bermula Mei ini.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor percaya program yang dimulakan oleh Unit Perancang Ekonomi (EPU) di Jabatan Perdana Menteri akan membantu menangani isu kemiskinan di Sabah.

Beliau mengucapkan terima kasih kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi) Datuk Seri Mustapha Mohamed kerana memilih Kampung Penimbawan di Sulaman sebagai antara 10 kampung di Sabah untuk fasa pertama program itu.

“Sebagai wakil rakyat kawasan itu, saya bersyukur kerana Penimbawan dipilih untuk program ini,” katanya.

Hajiji yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sulaman berkata Penimbawan, sebuah lokaliti di kawasannya, kawasan pilihan raya, dahulunya merupakan perkampungan air tetapi beliau telah mengambil inisiatif dengan bantuan daripada Persekutuan untuk memindahkan rumah-rumah ke atas tanah (darat).

Ketua Menteri berkata demikian pada taklimat Kampung Penimbawan BMTKM di Pejabat Daerah di sini hari ini.

Pada taklimat itu Mustapha memberitahu Hajiji bahawa 23 ketua isi rumah miskin tegar (KIRT) telah dipilih di Penimbawan.

Di bawah BMTKM, setiap KIRT akan diberi bantuan yang disesuaikan dengan pekerjaan pilihan mereka.

Di Penimbawan, kebanyakan peserta memilih untuk terus menjadi nelayan manakala ada yang mahu menceburi bidang Madu Kelulut (madu lebah tanpa penyengat), penternakan ayam dan itik serta pengusaha kedai runcit sebagai pekerjaan mereka.

Menurut Mustapha, 20 lagi kampung di Sabah akan dipilih untuk BMTKM di bawah fasa kedua dan ketiga tahun ini. Sehingga 15 April lalu, EPU di Jabatan Perdana Menteri telah menyenaraikan 196,640 ketua keluarga di Malaysia untuk berada dalam kategori miskin tegar (KIRT).

“Tertinggi ialah Sarawak dengan 58,611 KIRT diikuti Sabah dengan 31,598, Kelantan 28,553 dan 15,964 di Kedah.

“Di bawah inisiatif yang digariskan dalam Bajet Persekutuan 2022 yang dibentangkan Perdana Menteri, kerajaan mahu mengisytiharkan Malaysia sebagai negara sifar tegar menjelang akhir 2025,” katanya.

Mustapha berkata, Kerajaan Persekutuan menyasarkan untuk melaksanakan BMTKM di 1,000 lokaliti di seluruh negara dalam tempoh tiga tahun akan datang.

KIRT dalam kategori miskin tegar adalah mereka yang mempunyai jumlah pendapatan bulanan isi rumah di bawah RM1,200.

Selain Penimbawan, lokaliti lain di Sabah dipilih untuk fasa pertama BMTKM ialah Kampung Penangah di Tongod; Kampung Bongkol (Pitas); Kampung Sembirai (Kota Belud); Kampung Tandek (Kota Marudu); Kampung Pelakat (Sipitang); Kampung Binsulok (Beaufort); Kampung Tetabuan (Beluran); Kampung Kaingaran (Ranau); dan Kampung Lima (Nabawan).

Turut hadir pada taklimat itu ialah Menteri Pembangunan Luar Bandar Datuk Jahid Jahim dan Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Seri Safar Untong.

RELATED ARTICLES
Utama

Cubaan seludup minuman keras bernilai RM450,000, duti, cukai lebih RM1.9 juta...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya