HomeUtamaPBS kekal setia kepada GRS

PBS kekal setia kepada GRS

Read Time:1 Minute, 25 Second

KUALA LUMPUR: Parti Bersatu Sabah (PBS) akan kekal setia kepada gabungan politik tempatan iaitu Gabungan Rakyat Sabah (GRS).

Presidennya Datuk Seri Dr Maximus Ongkili berkata, walaupun beliau menghargai minat Warisan untuk bekerjasama dengan PBS pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) akan datang, parti berbilang kaum tertua di Sabah itu memilih untuk komited sepenuhnya kepada GRS.

“Kami dalam PBS menghargai sikap politik Warisan dan Presidennya Datuk Seri Shafie Apdal untuk bekerjasama dan berkolaborasi untuk pilihan raya umum akan datang, tetapi sebagai parti berbilang kaum yang berpengalaman tempatan, kami komited sepenuhnya dan setia sepenuhnya sebagai ahli asas GRS dan rakan parti komponennya,” kata Maximus.

Menurut Maximus yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah dan Sarawak), perjuangan politik GRS, seperti yang dijelaskan oleh Pengerusinya Datuk Seri Hajiji Noor pada pelancarannya bulan lepas, bukan sahaja mulia dan berkekalan, tetapi juga berasaskan rakyat sepenuhnya.

“Kami menjemput Warisan dan penyokong untuk melanggan matlamat yang sama demi bersama-sama membangunkan Sabah dan menjamin sebuah negeri yang makmur dan selamat, bebas daripada pendatang asing tanpa izin,” katanya.

Tambahnya, mana-mana parti politik tempatan yang dihormati di Sabah boleh melanggan matlamat dan aspirasi GRS tanpa ingin menjadi ahli keluarga GRS.

“Keperluan untuk kerjasama dan perkongsian politik sebegini tidak pernah begitu mendesak berbanding sebelum ini, terutamanya kerjasama dan bersatu dalam perpaduan politik, bukan sahaja di Sabah tetapi juga dengan Sarawak, iaitu Borneo Malaysia.

“Mari kita mulakan semula dalam pencarian perpaduan politik seperti yang dicontohkan oleh parti-parti pengasas yang membantu pembentukan negara pada tahun 1963. Marilah kita mengambil iktibar daripada perpaduan sebelum ini yang diamalkan oleh pengasas parti politik Sabah dalam pembentukan Malaysia.

“Sabah Didahulukan, Sayang Sabah dan Sabah Bersatu, itulah slogan-slogan yang kita semua harus pegang,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : MUIS jalin kerjasama dengan beberapa universiti bangun HHS...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya