Presiden Parti Solidariti Tanah Airku (STAR), Datuk Seri Panglima, Dr Jeffrey G Kitingan

perjanjian malaysia baharu untuk mentakrifkan dengan jelas sabah dan sarawak

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 45 Second

KENINGAU: Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) sudah lama menyarankan Perjanjian Malaysia baharu antara Sabah, Sarawak dan Malaya yang mentakrifkan status setiap entiti dengan jelas.

Presiden STAR Datuk Seri Panglima Dr Jeffrey Kitingan berkata Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) ditandatangani berdasarkan idea yang berbeza dan, pada ketika Sabah dan Sarawak tidak mempunyai suara untuk bersetuju atau tidak bersetuju dengan mana-mana terma dalam perjanjian tersebut.

“Perjanjian baharu adalah satu-satunya pendekatan untuk menangani persoalan Malaysia. Saya gembira kerana Timbalan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Dato’ Seri Mohamad Hasan menyebut perjanjian baharu, namun saya tidak semestinya bersetuju dengan alasan beliau.

“Bagi STAR, kami mahu perjanjian baharu itu membolehkan kami merdeka dan bebas untuk bergerak ke hadapan. Orang Sabah tidak mahu terikat dengan agenda Malaya.

“Apabila melibatkan isu kewangan dan pembangunan, Sabah dan Sarawak mesti mempunyai kebebasan untuk menentukan masa depan sendiri mengikut aspirasi sendiri, bukan persekutuan,” katanya ketika ditemui selepas melancarkan Majlis Kepimpinan Mengenai Isu-Isu Semasa bersama para pemimpin tempatan baru-baru ini

Dalam pada itu, Kitingan yang turut mengulas mengenai osi jawatankuasa khas pekerja asing tanpa izin dan warga asing Sabah berkata, kerajaan mesti menjelaskan mengapa perlu membangunkan pangkalan data untuk golongan ini bagi menangani isu yang telah lama berlarutan itu untuk selama-lamanya.

“Kami tidak akan memberikan dokumentasi kepada mereka, apatah lagi kerakyatan! Pendirian kerajaan adalah tegas. Semua pendatang tanpa izin mesti dihantar pulang, itu tidak pernah berubah. Tetapi kami memerlukan sesuatu sebagai pangkalan data untuk menjejaki mereka.

“Mereka yang menyebarkan maklumat yang salah dan tidak henti-henti memfitnah kerajaan Sabah kononnya kita nak beri IC kepada orang haram ini, mereka penipu. Inilah cara mereka memanipulasi rakyat untuk menutup kegagalan mereka sendiri.”

“Dan kini, mereka berusaha untuk memburukkan lagi masalah dengan slogan yang meragukan seperti ‘Sabah kita punya’ (Sabah milik kita); siapakah ‘kita’ ini? Pendatang tanpa izin?” ujarnya.

Lebih penting lagi, Kitingan berkata matlamat pertemuan itu adalah untuk memaklumkan kepada pemimpin akar umbi tentang rancangan kerajaan supaya mereka boleh kembali kepada rakyat dan menangani semua soalan mereka.

Beliau juga menyatakan bahawa dengan mempersenjatai mereka dengan pengetahuan ini, pemimpin tempatan dan orang ramai akan kurang terdedah kepada manipulasi oleh jentera propaganda pembangkang.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *