HomeUtamaTahap kebersihan di lapangan terbang perlu terus dipertingkat

Tahap kebersihan di lapangan terbang perlu terus dipertingkat

Read Time:1 Minute, 51 Second

PENAMPANG: Tahap kebersihan di semua lapangan terbang di negeri ini perlu terus dipertingkatkan bagi memastikan pengunjung yang tiba ke Sabah selesa dengan kemudahan awam yang disediakan.

Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah Datuk Joniston Bangkuai berkata, pihaknya menerima banyak aduan berhubung tahap kebersihan kemudahan asas awam termasuk tandas di lapangan terbang.

“Perkara ini adalah memalukan dan tidak sesuai untuk didengari, bukan sahaja dari pelancong malah juga pemain industri pelancongan khususnya apabila mereka membandingkan kebersihan tandas lapangan terbang kita dengan lapangan terbang lain.

“Sudah tentu ini akan memberi imej negatif kepada industri pelancongan kita. Sebagai penyedia perkhidmatan, kita perlu meningkatkan secara agresif dalam bidang ini,” katanya.

Joniston yang juga Pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah (STB) berkata demikian kepada media selepas merasmikan Pameran MATTA Sabah di Pusat Konvensyen Teknologi Antarabangsa (ITCC) di sini, kelmarin.

Hadir sama, Presiden MATTA Datuk Tan Kok Liang, Pengerusi MATTA Bahagian Sabah Lawrence Chin, Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pelancongan Sabah Noredah Othman, dan Pengarah Tourism Malaysia Sabah Ednie Rahma Abdul Rahman.

Joniston berkata, isu kebersihan juga telah dibangkitkan pada mesyuarat Lembaga Pengarah STB dan perkara itu telah dimaklumkan kepada pihak berkuasa berkenaan.

“Mereka telah memberi penjelasan kepada kami tetapi sudah tiba masanya untuk membuat sebahagian besar kerana orang ramai memerhati. Kami berharap pihak berkuasa yang berkenaan akan mengambil tindakan segera untuk membetulkan keadaan kerana lapangan terbang adalah pintu masuk utama ke negeri ini.

“Saya percaya pihak berkuasa lapangan terbang melakukan yang terbaik. Ia juga penting untuk memastikan lapangan terbang kita berada dalam keadaan terbaik selain memberikan tetamu kita pengalaman yang tidak dapat dilupakan dan kesan positif.

“Walaupun kita sedang melakukan banyak usaha untuk memasarkan Sabah sebagai destinasi yang diingini, kita tidak boleh mengabaikan kemudahan pengunjung,” katanya.

Terdahulu ketika berucap, Joniston menyeru semua pihak berkepentingan dan peserta industri untuk bekerjasama dengan lebih pantas bagi menggiatkan semula sektor pelancongan agar bersaing dengan negara jiran.

Beliau turut menggalakkan semua pemain dalam industri untuk meluaskan rangkaian tawaran mereka serta meningkatkan usaha promosi mereka dan menjadi lebih kreatif.

Sementara itu, Lawrence menyatakan bahawa MATTA Sabah menjangkakan menjana jualan RM20 juta daripada pameran pelancongan dua hari itu, yang dihadiri pengusaha pelancongan di seluruh negara.

Beliau menggalakkan orang ramai menerokai MATTA Fair untuk mendapatkan tawaran pelancongan terbaik dan menempah pakej pelancongan mereka dengan pengendali berdaftar.

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : Sabah siap sedia untuk Hidrogen Hijau menerusi Tenaga...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya