Dr Joachim (kanan) merakamkan gambar bersama Ketua Pengarah Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB), Datuk Dr Ahmad Parveez Ghulam Kadir dan Timbalan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Willie Anak Mongin (tengah)

Fokus teknologi & inovasi untuk tingkatkan sektor minyak sawit

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:2 Minute, 39 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri akan memaksimumkan penggunaan teknologi dan inovasi untuk meningkatkan produktiviti, daya saing dan pembangunan dalam sektor minyak sawit.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, kemajuan yang semakin meningkat dalam sektor minyak sawit dan penambahbaikan infrastruktur serta insentif kerajaan memberi peluang perniagaan yang sangat baik disediakan untuk pemain industri menceburi sektor hiliran.

“Sabah mempunyai sembilan kilang penapisan minyak sawit dengan kapasiti pemprosesan 7.48 juta tan setahun manakala dua kilang biodiesel beroperasi untuk mengeluarkan 300,000 tan biofuel setiap tahun”, katanya.

Teks ucapan beliau disampaikan oleh Timbalan Ketua Menteri Datuk Dr Joachim Gunsalam sempena Pameran dan Seminar Pemindahan Teknologi Sabah (TOT) di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) di sini hari ini.

Menurut Hajiji, Kerajaan Negeri telah membangunkan dua lokasi strategik iaitu Kluster Perindustrian Kelapa Sawit (POIC) Lahad Datu dan Sandakan.

“POIC telah ditubuhkan sebagai hab bersepadu yang menyediakan peluang pelaburan dalam sektor hiliran dan pelabuhan untuk menyokong aktiviti eksport dan import minyak sawit.

“Pembinaan Lebuhraya Pan Borneo yang menghubungkan Sabah, Sarawak, Brunei dan Kalimantan, Indonesia juga akan membantu meningkatkan ketersambungan dan kecekapan pengangkutan termasuk untuk produk kelapa sawit, katanya, sambil menambah bahawa perpindahan ibu negara Indonesia ke Kalimantan Timur akan mewujudkan limpahan ekonomi ke Sabah.

Atas sebab itu, katanya Kerajaan Negeri memperuntukkan RM65.97 juta kepada Kementerian Kemajuan Perindustrian termasuk Jabatan Kemajuan Perindustrian dan Penyelidikan untuk memperkasakan pembangunan sektor perindustrian negeri.

Dalam Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12), sejumlah RM116.67 juta telah diluluskan untuk Kementerian Pembangunan Perindustrian bagi menampung keperluan pembangunan di Taman Perindustrian Kota Kinabalu, POIC Lahad Datu dan Taman Perindustrian Minyak & Gas Sipitang (SOGIP).

Ketua Menteri berkata kerjasama antara Kementerian dengan Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) dalam penganjuran TOT Sabah 2022 memberi ruang kepada usahawan dan pelabur untuk menceburi pengkomersilan dalam sektor hiliran minyak sawit. Teknologi yang ditawarkan oleh MPOB terdiri daripada formulasi produk makanan kepada produk oleokimia dan biojisim serta tenaga hijau yang dihasilkan oleh kilang penapisan.

“Saya yakin penglibatan syarikat tempatan dalam teknologi itu pengkomersilan industri sawit akan menjana pendapatan dan menyumbang kepada pembangunan keseluruhan industri,” katanya.

Justeru itu, katanya, pembangunan kilang oleokimia mempunyai potensi yang besar dalam pembangunan sektor hiliran memandangkan ia belum wujud di Sabah dan Sarawak. Selain hampir tidak mempunyai sebarang pesaing di Sabah, pelabur dalam sektor oleokimia juga diyakini dengan bekalan bahan mentah yang konsisten dalam bentuk minyak sawit, lebih mesra alam dan pada kos yang kompetitif berbanding bahan mentah yang lain terutamanya petrokimia.

Beliau juga berbesar hati apabila menyatakan dua syarikat yang berpangkalan di Sabah telah bekerjasama dengan MPOB untuk mengeluarkan produk berasaskan nilai tambah kelapa sawit .

“Usahasama antara MPOB dan Sabah Softwoods Hybrid Fertilizer Sdn Bhd telah menghasilkan pengeluaran baja bio GanoEF untuk mengawal penyakit Ganoderma dalam kelapa sawit. Satu lagi ialah usaha sama antara MPOB dan Konsortium Koperasi Penanam Kelapa Sawit Lestari Sabah untuk mengkomersialkan teknologi produk pembersihan berasaskan kelapa sawit, yang pertama di Sabah.

“Ia membuka peluang dalam pembangunan oleokimia melalui penghasilan elemen asas untuk produk pembersihan dan penjagaan diri serta perindustrian untuk penduduk tempatan dan pasaran eksport,” katanya.

Tambahnya, pintu Kerajaan Negeri sentiasa terbuka kepada pelabur dalam dan luar negara, serta mereka yang berminat untuk membina perkongsian menang-menang antara orang awam dan sektor swasta, khususnya dalam pengkomersilan teknologi berkaitan kelapa sawit.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *