GRS bersedia menghadapi Pilihan Raya Umum ke-15

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 12 Second

KOTA KINABALU: Gabungan Rakyat Sabah (GRS) bersedia menghadapi pilihan raya parlimen dan akan mengadakan mesyuarat secepat mungkin untuk memuktamadkan peruntukan kerusi di kalangan parti komponennya.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, semua parti komponen GRS bersatu dalam menghadapi Pilihan Raya Umum ke-15 dan telah pun mencapai beberapa perjanjian termasuk menggunakan logo GRS.

Hajiji berkata, jentera pilihan raya GRS di peringkat negeri dan parlimen sudah bersedia diaktifkan semula dan semua pihak komponen juga telah membuat persiapan masing-masing dalam semangat GRS sebenar.

Bagi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah, Hajiji yang merupakan pengerusi GRS mengulangi pendirian bahawa Kerajaan Negeri GRS-BN masih mempunyai masa tiga tahun untuk berkhidmat, oleh itu, pembubaran DUN Sabah tidak diperlukan.

Terdahulu, Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakub mengumumkan pembubaran Parlimen pada Isnin untuk membuka laluan kepada Pilihan Raya Umum ke-15.

Beliau juga berkata semua negeri kecuali Sabah, Sarawak, Melaka dan Johor dinasihatkan supaya membubarkan juga DUN masing-masing supaya pilihan raya negeri mereka dapat diadakan serentak dengan Pilihan Raya Umum ke-15.

Sementara itu, dalam kenyataan sama, Ketua Menteri telah mengarahkan semua pihak berkuasa tempatan dan jawatankuasa bantuan bencana untuk turun padang mengendalikan dan menilai kerosakan akibat banjir yang telah menenggelami beberapa bahagian Kota Kinabalu dan sekitar bandar semalam.

Beliau telah mengarahkan semua Jawatankuasa Pengurusan Bencana daerah bersiap siaga sepenuhnya untuk cuaca buruk yang mungkin akan menyebabkan lebih banyak kejadian banjir dan memberi amaran kepada orang ramai supaya lebih berhati-hati.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *