HomeUtamaGenerasi Muda Zaman Kini Canggung Bertutur Bahasa Ibunda

Generasi Muda Zaman Kini Canggung Bertutur Bahasa Ibunda

Read Time:2 Minute, 2 Second

TUARAN: Generasi muda zaman sekarang semakin canggung bertutur dan berbual dalam bahasa ibunda masing-masing.

Perkara itu dinyatakan Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor, menurutnya, keadaan itu berlaku disebabkan kelemahan masyarakat itu sendiri yang tidak menggunakan bahasa ibunda apabila bertutur dengan anak-anak.

“Ini bukan salah teknologi, sebaliknya kelemahan kita sendiri kerana meskipun kita mahir berbahasa suku masing-masing, namun apabila bertutur dengan anak-anak, kita cenderung tidak menggunakan bahasa ibunda.

“Saya berharap dengan penganjuran dan pertandingan lagu-lagu suku kaum di Sabah seperti Anugerah Carta Lagu Popular Bajau, ia akan menjadi satu usaha untuk menggalakkan generasi muda kita untuk mahir bertutur dalam bahasa ibunda masing-masing,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Anugerah Carta Lagu Popular Bajau SABAHVfm Musim ke-8 di Pentas Terbuka Pusat Kebudayaan Persatuan Rumpun Bajau Sama Sabah, Tuaran, pada Sabtu. (15 Okt)

Program itu adalah anjuran bersama Jabatan Penyiaran Malaysia Sabah (Unit SABAHVfm) dan Persatuan Rumpun Bajau Sama Sabah.

Justeru Hajiji yang juga Menteri Kewangan Negeri berharap langkah RTM memperkasakan lagu-lagu suku kaum seperti Bajau, Kadazan, Dusun, Murut, dan suku-suku lain di Sabah, secara tidak langsung akan mengangkat dan memartabatkan bahasa sukuan di negeri ini.

“Ia bukan bermakna, kita membelakangkan atau menjadikan Bahasa Malaysia sebagai bahasa kedua, sebaliknya kita berusaha agar generasi muda tidak melupakan bahasa ibunda yang akhirnya akan menjadi punca kepada kepupusan bahasa ibunda masing-masing”, tegasnya.

Katanya, muzik dan lagu sama ada Bajau, Kadazandusun, Melayu, Cina atau India membentuk dan mewujudkan identiti budaya kita yang unik melalui penggunaan bunyi instrumen dan irama yang unik.

“Justeru, saya gembira melihat RTM mengambil beberapa langkah ke hadapan dalam usaha memartabatkan bahasa pelbagai suku kaum di Sabah. Kita sedia maklum di negeri Sabah terdapat lebih 33 etnik, dengan 50 bahasa dan 80 dialek yang berbeza. Kumpulan etnik kedua terbesar di Sabah adalah Bajau, yang meliputi Bajau di kawasan pantai barat dan pantai timur Sabah”.

“Saya melihat ACLPB SABAHVfm Musim ke-8 ini amat bertepatan kerana Ia bukan sahaja mengetengahkan bakat pencipta dan penyanyi dalam bahasa Bajau, tetapi secara tidak langsung berupaya memupuk minat dalam kalangan generasi muda suku kaum Bajau untuk mempelajari dan seterusnya bertutur dalam bahasa ibunda mereka”, tambahnya.

Hajiji juga berharap semua usaha dan inisiatif yang dilakukan pihak RTM mampu mengangkat kembali bahasa suku kaum yang ada di negeri ini.

Anugerah Carta Lagu Popular Bajau (ACLPB) merupakan pertandingan dwi-tahunan yang telah bermula pada tahun 2006. Pertandingan ini tidak dapat diadakan sejak dua tahun lalu berikutan pandemik COVID-19.

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : 12 elemen penting diberi tumpuan tingkat potensi belia...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya