HomeIsu tempatanKampung Terintidon berpotensi sebagai kampung pelancongan

Kampung Terintidon berpotensi sebagai kampung pelancongan

Read Time:1 Minute, 48 Second

KOTA BELUD: Berlatarkan Gunung Kinabalu, Kampung Terintidon di Kadamaian di sini, berpotensi untuk berkembang menjadi sebuah perkampungan pelancongan yang terkenal dengan pemandangannya yang indah dan persekitaran yang bersih.

Kampung yang terletak dalam jarak dua jam pemanduan dari Kota Kinabalu ini telah menunjukkan usaha dan kemesraan komuniti yang hebat, yang boleh memikat pengunjung yang datang untuk menerokai kawasan luar bandar.

Penduduk kampung telah merancang aktiviti pelancongan seperti pengunjung dapat melawat di seluruh kawasan dusun, berhenti di beberapa tempat untuk menikmati pemandangan sekitar kampung.

Bagi memudahkan inisiatif ini, Kampung Terintidon dibahagikan kepada tujuh kumpulan komuniti, masing-masing mempunyai jawatankuasa sendiri yang bertanggungjawab menjaga keharmonian dan kebersihan, serta menggalakkan pembangunan pelbagai aktiviti berkaitan pelancongan seperti pengembaraan, kebudayaan, pertanian, pendidikan, makanan dan kraftangan.

Baru-baru ini, Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar merangkap Pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah Datuk Joniston Bangkuai melawat Kampung Terintidon untuk meninjau peluang pelancongan di situ.

Beliau diiringi presiden Persekutuan Persatuan Pelancongan Luar Bandar Sabah (FeRTAS) merangkap presiden Persatuan Pelancongan Kadamaian Walter Kandayon dan pemimpin Pembangunan Masyarakat Kadamaian Demis Rumanti.

“Saya kagum dengan perpaduan yang ditunjukkan oleh penduduk kampung dalam usaha mengindah dan memajukan kampung ini sepenuhnya. Penambahan aktiviti berkaitan pelancongan di kampung ini akan lebih menarik lagi dan meletakkannya sebagai destinasi pelancongan luar bandar yang mesti dikunjungi.

“Lembaga Pelancongan Sabah sentiasa bersedia membantu masyarakat luar bandar dalam mengembangkan potensi pelancongan mereka, dan saya berharap Kampung Terintidon akan menjadi model kepada masyarakat lain untuk dicontohi,” kata Joniston.

Beliau juga menggalakkan masyarakat bekerjasama dengan pasukan produk Pelancongan Sabah untuk pakej yang lebih berkesan sekaligus mempromosikannya kepada penduduk tempatan dan pelancong.

Kampung Terintidon dipuji kerana kebersihannya semasa mesyuarat Lembaga Pengarah yang memberi tumpuan kepada pelancongan luar bandar baru-baru ini, berikutan cadangan FeRTAS untuk menjalankan kempen pembersihan di kampung luar bandar.

Menurut Walter, kejayaan inisiatif Kampung Terintidon untuk membersihkan kampung mereka dengan penglibatan masyarakat telah mendorong FeRTAS untuk memimpin usaha membebaskan masyarakat luar bandar daripada sampah menjelang 2025.

Ini sesuai dengan matlamat dan rancangan untuk menjadikan Sabah destinasi bertaraf dunia untuk pelancongan luar bandar menjelang 2030.

Jika objektif pembersihan tercapai, Walter berkata masyarakat luar bandar akan dimodenkan menjadi tempat tinggal dan lawatan yang wajar, lengkap dengan kemudahan seperti tandas yang memenuhi piawaian antarabangsa.

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

Petugas Tabung Darah digesa tingkat kemahiran, pengetahuan demi keselamatan pesakit

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular