HomeUtamaDBKK wujudkan 'Arts Street' lokasi tarikan pelancong

DBKK wujudkan ‘Arts Street’ lokasi tarikan pelancong

Read Time:2 Minute, 6 Second

KOTA KINABALU: Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) diarah mengenal pasti lokasi yang sesuai di dalam ibu negeri untuk dijadikan ‘Arts Street’ sebagai tarikan pelancong dan pada masa yang sama membantu merancakkan aktiviti seni budaya di negeri ini.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, terdapat banyak lokasi bersejarah yang sesuai di Sabah yang boleh dijadikan tempat aktiviti seni budaya untuk membantu artis tempatan.

“Saya harap DBKK akan mengambil tindakan segera kerana ini akan menjadi perkara baharu tarikan pelancong untuk negeri ini,” katanya ketika melancarkan Rhythms of Kinabalu 2022: Coming Back Stronger di Lintasan Deasoka, Gaya Street di sini pada Sabtu malam. (29 Okt)

Teks ucapan Ketua Menteri telah disampaikan oleh Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar yang juga Pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah, Datuk Joniston Bangkuai.

Hajiji berkata, bahawa flora dan fauna serta kepelbagaian budaya tempatan adalah penting dimaksimumkan sebagai cara untuk memacu industri pelancongan yang mampan dan berdaya tahan, iaitu salah satu teras utama rancangan pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ).

“Dalam erti kata lain, kita mesti memastikan budaya dan kesenian dipelihara dan dikembangkan selaras dengan sektor lain,” katanya.

Ketua Menteri berkata, Kerajaan Negeri mahu kepelbagaian warisan budaya terus diperkasakan agar tidak diketepikan daripada pemodenan dan teknologi masa kini.

“Kita tidak mahu melihat budaya dan seni kita sendiri terhakis oleh pemodenan. Lagi membimbangkan ialah kita akan kehilangan warisan budaya kerana tiada pemeliharaan atau kesinambungan,” katanya.

Beliau menyatakan bahawa Music Rights Sabah Berhad (MRS), sebuah muzik yang dibenarkan oleh badan pelesenan kerajaan, ditubuhkan pada Januari tahun ini untuk menjaga hak dan kebajikan artis tempatan di Sabah.

Persembahan yang penuh warna-warni dan gemerlapan semasa Rhythms of Kinabalu, melibatkan kira-kira 200 artis dari semua genre.

“Kerajaan berharap program ini dapat membantu mempromosikan khazanah warisan seni dan budaya di negeri ini, serta menemui lebih banyak budaya dari pelbagai etnik untuk dipertontonkan kepada dunia,” katanya.

Hajiji percaya terdapat banyak lagi sama ada tarian atau muzik daripada lebih 33 etnik di Sabah masih belum ditemui.

“Tarian seperti Limbai, Sumazau dan Magunatip adalah tarian yang sudah diketahui umum tetapi masih ada banyak lagi yang perlu kita bongkar supaya ia tidak pupus ditelan zaman,” katanya.

Hajiji turut memuji Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan kerana berjaya menganjurkan program melalui Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) dengan kerjasama pelbagai jabatan dan agensi serta pertubuhan bukan kerajaan yang berkaitan.

“Saya bangga melihat program ini kerana ia menunjukkan kerjasama padu antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri dalam mempamerkan warisan budaya negeri. Semoga inisiatif ini akan terus meningkat selepas dua tahun aktiviti sifar akibat pandemik Covid-19 itu,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Malaysia: Rakyat Derita Kesihatan Mental  

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya