Sabah sedang kaji garis panduan perlombongan yang bertanggungjawab – Hajiji

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:2 Minute, 3 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri akan mengkaji untuk merangka garis panduan perlombongan yang bertanggungjawab untuk industri perlombongan, dan menetapkan piawaian kemampanan untuk projek infrastruktur, kata Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor.

Beliau berkata ini adalah antara inisiatif dan komitmen Sabah untuk membantu memacu Malaysia ke hadapan dengan cita-cita yang jelas untuk mencapai sifar bersih menjelang 2050.

“Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua pihak, terutamanya WWF atas komitmen mereka dalam membawa ini inisiatif untuk membuahkan hasil,” katanya pada majlis makan malam Ulang Tahun ke-50 WWF Malaysia di Shangri-La’s Tanjung Aru Resort and Spa di sini pada Khamis.

Teks ucapan Hajiji disampaikan oleh Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan merangkap Menteri Kewangan II Datuk Seri Masidi Manjun.

Hajiji berkata, Kerajaan Negeri memahami kepentingan pemuliharaan khususnya di Sabah, di mana kita dikenali di peringkat antarabangsa sebagai biodiversity hotspot.

“Kami menyedari bahawa perlindungan alam sekitar dan pembangunan mampan boleh berjalan seiring berada di tangan dan telah berusaha untuk memastikan ekosistem unik kita terus dilindungi,” katanya.

Ketua Menteri berkata Taman Marin Tun Mustapha juga merupakan kawasan pemuliharaan marin yang penting. Pada 2016, semua pulau dan pulau di dalam kawasan itu telah diwartakan sebagai taman marin, termasuk tiga pulau utama Banggi, Balambangan dan Malawali. Dari segi eko-pelancongan, tidak dinafikan usaha ini akan memberi manfaat kepada ekonomi dan rakyat.

“Kerajaan Negeri Sabah komited untuk memastikan rekod baik kita dalam pemuliharaan alam sekitar berterusan. Bagi tujuan ini, kerajaan negeri komited untuk merealisasikan pelbagai inisiatif pemuliharaan berterusan yang sudah pasti akan menyumbang ke arah keseluruhan matlamat kami iaitu kelestarian hijau.

“Antara lain, kami komited untuk menyokong Dasar Hidupan Liar Sabah dan Pelan Tindakan Penyu yang dibangunkan oleh Jabatan Hidupan Liar Sabah. Melalui dasar ini, nilai sebenar hidupan liar kepada ekonomi dan kesejahteraan sosial Sabah akan dapat direalisasikan dan dipertingkatkan. ,” katanya.

Hajiji berkata, Kerajaan Negeri juga komited untuk menyokong pewartaan Teluk Darvel di Lahad Datu sebagai Kawasan Perlindungan Marin. Memorandum Persefahaman (MoU) baru-baru ini ditandatangani antara Taman Sabah dan kerjasama WWF-Malaysia selama lima tahun untuk menjalankan penyelidikan dan kajian di Teluk Darvel menandakan langkah pertama Sabah ke arah ini.

Beliau berkata pembangunan ekonomi adalah perlu untuk meningkatkan kehidupan dan mata pencarian rakyat Sabah, bagaimanapun, kerajaan Negeri juga mengakui bahawa ini pembangunan perlu mampan untuk memastikan generasi akan datang juga akan mendapat manfaat daripada keuntungan yang mungkin diperoleh hari ini.

“Dengan mengimbangi keperluan jangka pendek dan jangka panjang, kami akan memastikan belia hari ini tidak diletakkan pada kedudukan yang kurang menguntungkan pada masa hadapan,” katanya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *