Joniston adalah calon GRS yang tepat untuk kerusi Parlimen Tuaran – Jahid

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 34 Second

TUARAN: Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tamparuli Datuk Jahid Jahim yang mengalami masalah kesihatan menyifatkan pemilihan Datuk Joniston Bangkuai sebagai calon Gabungan Rakyat Sabah (GRS) bagi kerusi Parlimen Tuaran adalah paling tepat.

Menyampaikan pendapat Jahid mengenai pencalonan Joniston, isterinya Datin Malianah Ugau berkata suaminya (Jahid) mengikuti dengan teliti apa yang berlaku dalam pilihan raya.

“Datuk JJ (Jahid) melihat Joniston sebagai calon terbaik untuk mewakili Tuaran,” katanya pada ceramah menyokong Joniston di Kampung Bontoi, di sini.

Malianah, yang juga mengetuai Pergerakan Wanita PBS pusat dan Tamparuli, berkata suaminya memantau dengan teliti apa yang berlaku malah turut menonton siaran langsung pengumuman pencalonan itu.

Apabila nama Joniston dipanggil, Malianah berkata, Jahid gembira kerana dia juga menghantar teks emoji yang menunjukkan kesyukuran, syabas, dan laungan parti ‘bersatu’ sebagai respon kepada pengumuman itu.

“Jahid tahu apa yang terbaik untuk kepentingan rakyat, walaupun dia mungkin tidak dapat turun secara fizikal.

“Beliau tidak pernah berhenti mendesak dan menggalakkan bahagian parti Tamparuli untuk melakukan banyak usaha bagi memastikan calon GRS Joniston memenangi kerusi Tuaran. Ini jawatan yang dia (Jahid) ambil,” tambah Malianah.

Sementara itu, Joniston menyampaikan rasa hormat dan kagumnya kepada Jahid, yang dianggapnya sebagai pemimpin yang berdedikasi dan sahabat sejati.

Beliau kemudian menyeru penyokong di Tamparuli dan Kiulu – dua kerusi DUN majoriti Kadazandusun di kawasan Tuaran – untuk merapatkan jurang bagi memastikan GRS memenangi kemenangan besar.

“Kemenangan akan menjadi hadiah untuk Datuk Jahid. Kita mesti terus mendoakan agar beliau sembuh sepenuhnya agar beliau dapat kembali menjalankan tugas sebagai Menteri dan kepada rakyat,” katanya.

ADUN Kiulu itu menegaskan kepentingan menguasai kerusi Parlimen Tuaran memandangkan GRS-Barisan Nasional sudah memegang kesemua empat kerusi DUN yang membentuk kawasan Tuaran.

Dua lagi kerusi DUN ialah Sulaman dan Dalit dengan majoriti Muslim.

Joniston bersaing dengan enam penjuru menentang penyandang Datuk Seri Wilfred Madius Tangau (Pakatan Harapan), Jo-Anna Sue Henley Rampas (Warisan); Muminin Kalingkong @Norbinsha (Parti Pejuang Tanah Air); Bobby Lewat (Bebas), dan Datuk Noortaip Suhaili (Bebas).

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *