HomeUtamaKemasukan GRS dalam Kerajaan Perpaduan, tingkat kestabilan politik dan keyakinan pelabur -...

Kemasukan GRS dalam Kerajaan Perpaduan, tingkat kestabilan politik dan keyakinan pelabur – Ceasar Mandela

Read Time:1 Minute, 22 Second

KOTA KINABALU: Kemasukan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) dalam kerajaan perpaduan pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim akan meningkatkan lagi kestabilan politik di negeri itu dan keyakinan pelabur, kata seorang pemimpin GRS.

Ceasar Mandela Malakun, yang juga Ketua Pemuda GRS Penampang, berkata ia adalah langkah tepat memandangkan ancaman kemelesetan global yang semakin hampir tahun depan yang akan menjejaskan negara.

“Kami mengalu-alukan kenyataan akhbar Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim pagi ini yang mengesahkan bahawa Kerajaan Negeri pimpinan GRS akan menjadi sebahagian daripada kerajaan perpaduan.

“Dengan ancaman kemelesetan global yang semakin hampir tahun depan yang akan menjejaskan negara kita, ekonomi kita pasti akan menghadapi beberapa kesukaran.

“Sabah dan Sarawak akan terjejas kerana kita adalah dua negeri pengeluar minyak dan gas & kelapa sawit terbesar di Malaysia dan menurunkan permintaan eksport berikutan pertumbuhan yang lebih perlahan mungkin seterusnya memberi kesan kepada hasil negeri.

“Dengan risiko pertumbuhan ekonomi global yang lebih perlahan akibat konflik Ukraine-Rusia, ketidaktentuan geopolitik dan tekanan inflasi global pada 2023, adalah penting untuk kita mempunyai kerajaan perpaduan yang kukuh dan stabil di Malaysia,” katanya dalam satu kenyataan.

Beliau menjangkakan bahawa kestabilan politik akan meningkatkan keyakinan pelabur terutamanya dalam pembuatan industri dan pelancongan sekali gus membolehkan GRS untuk terus menjayakan Pelan Pembangunan SMJ 1.0 (2021-2025).

Seorang pemimpin kanan Pakatan Harapan, telah dilaporkan berkata bahawa gabungan itu selama ini mengiktiraf GPS Sarawak dan Kerajaan Negeri GRS Sabah sebagai Blok Borneo yang sepatutnya bekerjasama apabila ia berkuasa.

Menjawab perkara itu, Ceasar berkata, kini Blok GPS-GRS Borneo memberikan sokongan penuh kepada kerajaan perpaduan, diharapkan semua pihak akhirnya dapat bergerak ke hadapan dan menumpukan usaha untuk membawa pembangunan kepada negara khususnya ke Sabah dan Sarawak.

RELATED ARTICLES
Utama

Kerjasama SPSB, DPW menjadikan Sabah sebagai hab transhipment

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya