FSI mesti memanfaatkan peluang daripada Hala Tuju SMJ – Hajiji

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:2 Minute, 2 Second

KOTA KINABALU: Persekutuan Industri Sabah (FSI) harus memanfaatkan banyak peluang yang dibentangkan dalam inisiatif Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ).

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, Hala Tuju SMJ adalah salah satu aspirasi utama kerajaan untuk membawa pembangunan menyeluruh dan pesat ke Sabah.

“Saya mahu melihat semua orang termasuk FSI memanfaatkan peluang perniagaan dan pelaburan.

“Kejayaan Kerajaan Negeri mencapai Perjanjian Kerjasama Komersial (CCA) dengan Petronas dalam sektor minyak dan gas memberi ruang yang luas kepada semua orang untuk menjalankan perniagaan,” katanya.

Bercakap pada majlis makan malam ulang tahun FSI ke-39 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) di sini malam ini, Hajiji berkata sebagai ketua eksekutif negeri, ia adalah aspirasi untuk melakar laluan ke arah Sabah yang progresif.

“Kami tidak pernah berhenti dalam usaha membawa lebih banyak kemajuan untuk Sabah dan kesejahteraan rakyat. Dalam hal itu, kami memutuskan untuk meneruskan misi kami.

“Hala Tuju SMJ yang dilancarkan awal tahun lalu sedang menuju ke landasan yang betul. Ia menggariskan visi, strategi dan keutamaan Kerajaan Negeri untuk lima tahun akan datang bermula 2021.

“Pelan tindakan ini adalah penting untuk membawa Sabah ke dekad yang akan datang,” kata Ketua Menteri dalam ucapannya yang disampaikan oleh Timbalan Ketua Menteri dan Menteri Pembangunan Perindustrian Datuk Seri Dr Joachim Gunsalam.

Tahun lepas, menerusi pelan pembangunan Hala Tuju SMJ, Sabah mencatatkan pendapatan RM5.449 bilion merupakan hasil pendapatan yang tertinggi pernah dicatatkan.

“Saya telah mengulangi bahawa dengan fokus dan pengurusan yang betul, kita akan dapat memperoleh pendapatan yang lebih besar tahun ini iaitu lebih RM6 bilion,” katanya.

Dari segi menarik lebih banyak pelaburan, beliau berkata dalam tempoh dua tahun (Sept 2020-2022) Sabah kekal konsisten dengan 46 syarikat melabur dalam sektor pembuatan dan mewujudkan kira-kira 5,000 pekerjaan.

Dalam tempoh yang sama, jumlah pelaburan asing yang dicatatkan ialah RM12 bilion dan RM942 juta dalam pelaburan domestik, katanya sambil menambah Sabah akan terus mendorong momentum positif ini kerana “kami yakin Sabah telah dan akan terus menjadi destinasi pelaburan yang menarik,”.

Hajiji berkata tema ulang tahun FSI tahun ini “Sabah: Hub for the Far East – AI + Human = Future” ini benar-benar mencerminkan keperluan era pasca-pandemik, terutamanya dalam menjalankan perniagaan pada masa hadapan.

“Menggabungkan teknologi baharu dalam perniagaan untuk sistem penyampaian yang lebih baik adalah proses yang mesti kita laluinya,” katanya, sambil menambah bahawa FSI boleh mengharapkan sokongan Kerajaan Negeri.

“Kita mengambil setiap langkah untuk menambah baik dan mentransformasi bukan sahaja perkhidmatan awam negeri tetapi juga menggalakkan pertumbuhan perniagaan di negeri ini,” katanya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *