HomeUtamaKerajaan Negeri peruntukkan RM134.59 juta untuk pelancongan tahun depan

Kerajaan Negeri peruntukkan RM134.59 juta untuk pelancongan tahun depan

Read Time:3 Minute, 6 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri Sabah memperuntukkan RM134.59 juta kepada Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar pada bajet tahun depan untuk memulihkan dan membangunkan sektor pelancongan melalui pelbagai program .

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, peruntukan itu termasuk menaik taraf kemudahan pelancongan dan pembangunan modal insan bagi Pelancongan Berasaskan Komuniti (CBT).

“Saya juga telah mengumumkan Biro Konvensyen Sabah (SCB) akan ditubuhkan dan beroperasi menjelang tahun depan.

“SCB akan mempercepatkan pertumbuhan industri pelancongan melalui Acara Perniagaan berasaskan pelancongan untuk menjadikan Sabah sebagai destinasi pilihan untuk Mesyuarat, Insentif, Persidangan dan Pameran/Acara yang akan menjana aktiviti ekonomi untuk manfaat hospitaliti, logistik, penerbangan dan sektor lain yang berkaitan,” katanya pada perasmian Persidangan Pelancongan Dunia (WTC) 2022 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC).

Ucapan beliau disampaikan Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan/Menteri Kewangan II, Datuk Seri Masidi Manjun.

Hajiji berkata tema Persidangan ““Tourism Futures Reimagined” adalah tepat pada masanya.

“Sejak pintu sempadan kita dibuka pada 1 April 2022, Malaysia dan Sabah dalam hal ini tidak henti-henti dalam usaha untuk mempercepatkan pertumbuhan dan pembangunan terutamanya dalam pelancongan yang semakin maju.

“Saya gembira mengetahui bahawa penyertaan secara peribadi pada persidangan ini akan menyatukan ramai orang untuk menangani masa depan pelancongan dan strategi memacu pemulihan pelancongan pasca wabak,” katanya.

Ketua Menteri berkata walaupun pelancongan Sabah merupakan sektor yang paling teruk terjejas sejak dua tahun lepas, Kerajaan Negeri tidak berputus asa dalam usaha menguruskan cabaran itu.

“Kerajaan Negeri mengeluarkan bajet yang baik untuk mengurangkan kesan dan memastikan pembangunan sihat industri pelancongan kita memandangkan pelancongan menjana pendapatan yang terbesar untuk Sabah pra-pandemik.

“Saya gembira untuk menyatakan bahawa usaha kita untuk memperkasakan komuniti tempatan melalui Program Pelancongan Desa Berasaskan Komuniti telah membuahkan hasil. Ia adalah sektor yang berkembang maju apabila kita meneruskan untuk melihat pertumbuhannya yang mantap di seluruh Sabah.

“Pelancongan berasaskan luar bandar memberi peluang kepada kita untuk mengembangkan dan menambah baik produk pelancongan berasaskan komuniti melalui peningkatan kemahiran dan peningkatan produk.

“Inisiatif ini bukan sahaja meningkatkan penawaran produk pelancongan negeri tetapi juga meningkatkan taraf hidup ekonomi masyarakat,” katanya.

Hajiji berharap para peserta dapat meluangkan masa untuk merasai sendiri Roadshow Pelancongan Berasaskan Komuniti yang sedang berlangsung yang mempamerkan kekayaan kepelbagaian budaya di 27 daerah di negeri ini dan 11 daerah kecil diadakan di luar persidangan ini.

Lebih 100 pengusaha telah menubuhkan perniagaan mereka sejak penubuhan dua projek perintis Pelancongan Berasaskan Komuniti yang berjaya di Sabah iaitu di daerah Kadamaian, Kota Belud dan mukim Kiulu, Tuaran pada 2014.

“Kita juga berbangga kerana Koperasi Ekopelancongan Komuniti Batu Puteh dan Homestay Miso Walai di Sandakan, di pantai timur Sabah baru-baru ini dipilih sebagai salah satu pemenang anugerah Perkampungan Pelancongan Terbaik UNWTO (2021) yang julung kali diadakan,” katanya.

Menurutnya, semua perkembangan ini bermakna Sabah sedang menuju ke arah pemulihan.

“Kita telah memulakan pelbagai inisiatif pemulihan termasuk meletakkan negeri ini pada peringkat tinggi berimpak antarabangsa, kempen destinasi promosi bersama dengan industri dan syarikat penerbangan serta program suai kenal media, antara lain.

“Insentif Syarikat Penerbangan Khas kepada syarikat penerbangan turut diperkenalkan bagi menggalakkan syarikat penerbangan menyambung semula laluan antarabangsa ke Sabah dan setakat bulan ini, enam syarikat penerbangan telah menyambung semula laluan antarabangsa mereka ke Kota Kinabalu,” katanya.

Hajiji berkata, fakta bahawa Sabah telah berjaya mendaftarkan 1.2 juta ketibaan pelawat domestik dan antarabangsa dari Januari hingga September tahun ini dengan anggaran penerimaan pelancongan sebanyak RM2.1 bilion juga merupakan petanda yang baik.

Hajiji turut mendedahkan bahawa mulai 5 Dis 2022 hingga 1 Jan 2023, Sabah akan mempunyai 24 penerbangan antarabangsa tambahan setiap minggu dari Taipei, Narita, Busan dan Hong Kong yang akan menambah 52 peratus kepada kapasiti kerusi antarabangsa semasa.

“Sabah juga terus meneroka seberapa banyak inisiatif untuk meningkatkan pelancongannya, mengiktiraf kepentingannya sebagai pemangkin ekonomi, ia juga mengambil langkah untuk memastikan Sabah kekal sebagai salah satu destinasi pelancongan kegemaran Malaysia,” tambahnya.

RELATED ARTICLES
Utama

Australia perkukuh hubungan kerjasama dengan Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya