Guna meter gauge merekod jumlah pengeluaran hasil minyak dan gas – ADUN Bugaya

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 3 Second

KOTA KINABALU: Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bugaya, Jamil Hamzah mempersoalkan sama ada Sabah telah memasang alat pengukur meter untuk merekodkan jumlah pengeluaran hasil minyak dan gas dari negeri itu.

Perkara ini beliau bertanya apakah tindakan Kerajaan Negeri untuk menangani ketirisan hasil dalam Belanjawan Negeri 2023 untuk meningkatkan dan memampankan hasil negeri dengan memperkasa aspek penguatkuasaan.

Jamil berkata, cadangan memasang meter gauge dibuat pada 2010 oleh pengasas Petronas Tengku Razaleigh Hamzah sebagai cara mengelak ketirisan hasil negeri yang diperoleh daripada sumber minyak dan gas.

“Pada 2010, pengasas Petronas Tengku Razaleigh Hamzah telah mencadangkan untuk memasang meter gauge supaya negeri dapat merekodkan jumlah hasil daripada minyak dan gas oleh firma minyak di Sabah.

“Walaupun pengeluaran minyak dan gas dinyatakan dalam laporan tahunan Petronas, namun ia tidak menyatakan secara khusus keluaran dari wilayah dan negeri,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika membahaskan Belanjawan Sabah 2023 pada Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) pada Selasa.

Beliau turut berharap Kerajaan Negeri dapat memperincikan mengenai meter gauge sama ada ia sudah dipasang untuk menentukan jumlah pengeluaran minyak dan gas.

“Saya harap Kerajaan Negeri dapat memperincikan sama ada meter gauge ini telah dipasang, atau formula apa yang digunakan oleh kerajaan negeri untuk menentukan jumlah pengeluaran minyak dan gas oleh Petronas atau oleh mana-mana firma minyak lain,” katanya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *