Kursus Pembangunan Sahsiah Diri dan Motivasi untuk memperkasa bidang pertanian di Sabah – Jeffrey

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 37 Second

KOTA KINABALU: Menteri Pertanian dan Perikanan Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan mengemukakan idea untuk memasukkan kursus pembangunan sahsiah diri dan motivasi ke dalam program latihan pertanian sedia ada untuk anak muda Sabah.

Beliau percaya kursus sebegini akan memberi manfaat kepada anak muda Sabah yang menceburi kerjaya dalam bidang pertanian untuk menjadi lebih berdikari.

“Adalah diketahui umum bahawa kursus pembangunan sahsiah diri dan motivasi sangat dituntut dalam ekonomi kompetitif hari ini dan digunakan oleh ketua industri untuk memacu pertumbuhan perniagaan.

“Justeru, saya mencadangkan dua kursus persediaan iaitu konsep pembangunan sahsiah diri dan motivasi supaya mereka boleh belajar untuk menjadi lebih berdikari dan menetapkan rancangan yang lebih besar untuk diri mereka sendiri,” katanya ketika berucap pada Majlis Konvokesyen Ke-50 Institut Pertanian Sabah Timbang Manggaris yang ke-37 dan 38 bagi Pusat Latihan Vokasional Pertanian Lahad Datu, pada Isnin.

Jeffrey, yang juga Timbalan Ketua Menteri Sabah, berkata pertumbuhan industri pertanian di Sabah boleh didorong lagi oleh anak muda Sabah terlatih yang lebih berdikari dalam membina kerjaya mereka sendiri dalam bidang itu.

Beliau mengakui ramai graduan yang berjaya bekerja sendiri malah ada yang mencipta pekerjaan baharu yang berkaitan dengan pertanian.

“Ada dalam kalangan mereka telah mencapai tahap sebagai usahawan dan mendapat pengiktirafan sebagai pencapaian tinggi,” katanya.

Beliau berkata dengan sektor pertanian kini menyumbang 16 peratus kepada KDNK negeri, terdapat banyak peluang pekerjaan untuk belia Sabah.

Sehubungan itu, beliau mengucapkan tahniah kepada kedua-dua institut latihan kerana konsisten melahirkan anak muda Sabah yang berwibawa untuk berkhidmat dalam industri dengan pelbagai cara.

“Saya amat berbangga dengan kualiti graduan yang dihasilkan oleh Jabatan Pertanian kita,” katanya.

Jeffrey turut merakamkan penghargaan kepada syarikat perladangan, jabatan dan agensi kerajaan atas sokongan mereka dalam menyediakan latihan industri kepada pelajar.

Difahamkan, 85 daripada graduan telah ditawarkan bekerja dengan beberapa syarikat sejurus selepas mereka menamatkan latihan mereka.

Seramai 246 graduan menerima sijil mereka pada hari itu dan juga difahamkan hampir 100 peratus daripada mereka mendapat 3.0 dan ke atas Purata Nilaian Gred Keseluruhan (PNGK).

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *