HomeEkonomiPengusaha pelancongan luar bandar diminta tingkatkan komitmen untuk tarik pengunjung - Joniston

Pengusaha pelancongan luar bandar diminta tingkatkan komitmen untuk tarik pengunjung – Joniston

Read Time:1 Minute, 34 Second

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini

KOTA KINABALU: Semua pengusaha pelancongan luar bandar diminta meningkatkan komitmen mereka untuk mengubah suai tapak pelancongan mereka menjadi destinasi yang boleh menarik pengunjung yang tinggal lama dan berbelanja tinggi.

Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Joniston Bangkuai berkata, usaha dan penglibatan mereka perlu selaras dengan pelan strategik Lembaga Pelancongan Sabah dan Persekutuan Persatuan Pelancongan Luar Bandar Sabah untuk menjadikan Sabah sebagai destinasi pelancongan luar bandar bertaraf dunia menjelang 2030 .

“Di sesetengah negara seperti China, pelancong sanggup mengeluarkan lebih banyak wang untuk menerokai dan mengalami kawasan terpencil, di mana alam semula jadi adalah yang paling menakjubkan. Kita harus mencontohi ini.

“Pelan pembangunan Sabah Maju Jaya memberi penekanan yang kuat kepada pelancongan, justeru kita mesti meletakkan negeri kita sebagai destinasi pelancongan luar bandar yang terkenal dengan kemudahan kelas pertama yang disediakan untuk menjadi tuan rumah kepada pengunjung yang ingin tahu dan menarik mereka untuk tinggal lebih lama,” katanya.

Joniston, yang juga pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah, berkata, pemain industri pelancongan luar bandar mempunyai tanggungjawab untuk meningkatkan daya tarikan masyarakat mereka dan melakukan usaha tambahan untuk memenuhi objektif pelan strategik 2030.

Katanya, ini memerlukan pengendali serta masyarakat luar bandar untuk menggunakan kreativiti dan melangkaui sekadar mencipta tarikan pelancong yang rendah.

“Kita perlu beralih ke arah memanfaatkan kekuatan kita dengan menawarkan pengalaman perjalanan mewah. Lembaga Pelancongan Sabah dan Kerajaan Negeri akan terus menilai keperluan dan menentukan cara terbaik kita boleh bekerjasama untuk mencapai matlamat bertaraf dunia,” ujarnya.

Terdahulu, Joniston melancarkan pembukaan dewan terbuka eko-pelancongan di Kampung Malangang Lama di Kiulu dan Kadamaian di Kota Belud pada Ahad, ia antara lokasi yang menjadi model pelancongan luar bandar di Sabah.

Sebelum pandemik Covid-19, jumlah pendapatan pengendali pelancongan Kiulu adalah lebih daripada RM5 juta, dengan arung jeram sebagai tarikan utama.

Walaupun pengusaha pelancongan Kadamaian menjana lebih RM2.5 juta, ini menunjukkan terdapat potensi besar yang belum diterokai.

RELATED ARTICLES
Utama

Bakal jemaah haji Sabah perlu siapkan diri dari aspek mental, kekuatan...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya