HomeUtamaSabah beri tumpuan kepada IR4.0

Sabah beri tumpuan kepada IR4.0

Read Time:1 Minute, 51 Second

KOTA KINABALU: Sebanyak RM3.1 bilion diperuntukkan dalam rancangan nasional pelaksanaan Jalinan Digital Negara (JENDELA) bagi meningkatkan liputan internet dan telekomunikasi, khususnya di kawasan luar bandar ketika Sabah mengharungi pembangunan Revolusi Perindustrian 4.0 (IR4.0).

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, IR4.0 sedang mengubah cara hidup kita, bekerja dan berkomunikasi. Dari sekolah ke tempat kerja kita sudah dapat melihat bagaimana pendigitalan dan automasi telah berlaku. Teknologi terus maju, memacu pembangunan dalam setiap bidang termasuk pengurusan kemudahan.

“Kita juga sedar bahawa era IR4.0 dan pasca-pandemik menuntut kaedah perancangan dan pendekatan baharu dalam menguruskan aset untuk manfaat pengguna akhir.

“Organisasi Piawaian Antarabangsa menuntut penyampaian pengurusan kemudahan yang berkesan dan cekap yang menyokong objektif organisasi, untuk memenuhi keperluan pihak yang berkepentingan secara berterusan dan bertujuan untuk menjadi mampan dalam persekitaran yang kompetitif di peringkat global.

“Melangkah ke hadapan adalah tepat pada masanya untuk kita mencari cara baharu melakukan sesuatu, termasuk pengurusan aset,” katanya pada perasmian Persidangan Asia Pengurusan Fasiliti Ke-3
(FMAC) 2022 di Hotel Le Meridien di sini hari ini.

Teks ucapan beliau disampaikan oleh Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri Pembangunan Perindustrian Datuk Dr Joachim Gunsalam.

Ketua Menteri berkata, pandemik COVID-19 telah mencabar kita untuk menerima perubahan untuk terus hidup dan mengekalkan diri kita relevan.

“Oleh itu, pengurusan kemudahan nafas yang sama memerlukan aset strategik dan bukan strategik untuk diurus dengan baik termasuk memenuhi jenis keperluan baharu untuk menyokong tempat kerja berfungsi,” katanya.

Sehubungan itu, Hajiji menaruh harapan tinggi agar FMAC 2022 anjuran bersama Persatuan Pengurusan Fasiliti Malaysia (MAFM) dan Universiti Malaysia Sabah (UMS) bertemakan “IR4.0 in the New Normal: The Future of Facilities Management” akan dapat menangani Fasiliti. Isu pengurusan, cabaran dan strategi memacu disiplin ini dan daya tahannya selepas wabak.

“Saya percaya FMAC 2022 akan memberi manfaat kepada kita semua dari segi pengetahuan baharu yang dikongsi ke arah pengurusan aset dan kemudahan yang cekap, sebagai sebahagian daripada usaha kita untuk mencapai matlamat pembangunan mampan untuk organisasi kita dan seterusnya, untuk negara dari mana kita datang.

“Saya juga berharap FMAC 2022 hari ini akan menyedarkan ramai daripada anda dan dengan penceramah terkenal dari pelbagai bahagian dunia, saya yakin anda akan mendapat manfaat daripada FMAC 2022 melalui pembentangan, forum, sesi akademik dan pameran,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Letusan Gunung Ruang: MET Malaysia keluar Amaran Cuaca Penerbangan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya