HomeUtamaKenapa Bung dan Shafie begitu terdesak - Rina

Kenapa Bung dan Shafie begitu terdesak – Rina

Read Time:2 Minute, 7 Second

KOTA KINABALU: Rakyat Sabah kecewa dengan tindakan Warisan dan Barisan Nasional (BN) untuk menjatuhkan kerajaan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) dan mereka mahukan jawapan kenapa Datuk Seri Shafie Apdal dan Pengerusi UMNO Sabah, Datuk Seri Bung Moktar Radin begitu terdesak untuk mendapatkan kuasa.

Timbalan Presiden Parti Harapan Rakyat Sabah merangkap ADUN Kukusan, Rina Jainal, berkata rakyat bukan saja kecewa dan marah malah menentang keras langkah yang dibuat oleh kedua-dua pihak.

“Ramai bertanya mengapa mereka begitu terdesak untuk menukar Ketua Menteri dan kerajaan negeri pada masa ini sedangkan semua orang sudah selesa bergerak ke hadapan dan menumpukan kepada perkara yang lebih penting seperti ekonomi dan kemandirian yang lebih baik.

“Walaupun mereka telah membuat andaian sendiri mengenai niat sebenar pemimpin untuk memaksa Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Hajiji Noor berundur dan menjatuhkan kerajaan yang telah berkhidmat dengan baik, majoriti rakyat Sabah mahukan kebenaran,” katanya dalam satu kenyataan di sini pada Ahad.

Rina menegaskan bahawa rakyat Sabah tidak semudah itu percaya atau dibeli dengan hujah Shafie bahawa Hajiji yang telah menyebabkan kejatuhannya sendiri apabila dia keluar dari Bersatu.

Shafie telah mencabar locus standi Hajiji sebagai Ketua Menteri kerana beliau mencadangkan bahawa beliau bukan lagi presiden parti dan juga bukan ahli mana-mana parti selepas beliau dan ADUN Bersatu meninggalkan parti pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin secara beramai-ramai.

Bagaimanapun, Setiausaha Agung GRS Datuk Seri Masidi Manjun menjelaskan Hajiji dan bekas wakil Bersatu menjadi ahli langsung GRS selepas meninggalkan Bersatu.

Berdasarkan ini, beliau berhujah bahawa tidak ada persoalan sama ada kedudukan Hajiji sekarang tidak mengikut perlembagaan.

Beliau juga menegaskan bahawa GRS secara sah adalah sebuah parti politik mengikut Perkara 160 Perlembagaan Persekutuan.

Menurut Rina, walaupun sesiapa sahaja boleh terus berhujah tentang perkara yang melibatkan perundangan, apa yang lebih dibimbangkan oleh rakyat Sabah ialah langkah Warisan dan BN untuk menjatuhkan kerajaan negeri yang telah berkhidmat dengan baik pada ketika ini.

“Mereka boleh mencabar kedudukan Hajiji seadanya hanya untuk menghalalkan tindakan mereka. Tetapi apabila anda membaca apa yang orang ramai bincangkan dalam kumpulan sembang dan media sosial, persoalan yang semua orang tanyakan ialah mengapa Warisan dan BN kelihatan begitu terdesak untuk menjatuhkan GRS dan menjadi kerajaan baharu.

“Orang ramai juga mempersoalkan mengapa mereka tidak dapat menunggu sehingga pilihan raya negeri akan datang. Orang ramai juga meluahkan rasa marah mereka terhadap semua drama yang dimulakan oleh mereka sendiri. Ramai yang mengatakan mereka sudah muak dengan politik yang tidak berkesudahan,” katanya.

Beliau juga berkata bahawa rakyat Sabah meluahkan rasa berang dengan ahli politik yang tanpa segan silu telah menunjukkan sikap tamak mereka untuk kuasa dan jawatan tanpa memikirkan kesejahteraan dan kepentingan rakyat.

RELATED ARTICLES
Utama

Nashraff, Nadirah dinobatkan johan qari dan qariah Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya