HomePolitikADUN Telupid cabar Shafie ke mahkamah jika masih katakan TYT dan Hajiji...

ADUN Telupid cabar Shafie ke mahkamah jika masih katakan TYT dan Hajiji langgar perlembagaan Sabah

Read Time:1 Minute, 29 Second

KOTA KINABALU: Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Telupid Jonnybone J Kurum mencabar untuk mengambil tindakan dan membawa Presiden Parti Warisan Datuk Seri Shafie Apdal ke mahkamah jika masih berkeras menyatakan Tun Yang Terutama (TYT) dan Datuk Seri Hajiji Noor melanggar undang-undang dan perlembagaan Negeri Sabah.

Jonnybone yang juga Ketua Pemuda Gabungan Rakyat Sabah (GRS) berkata demikian dan mengulas mengenai sidang media Parti Warisan yang diadakan pada 7 Januari lalu.

“Shafie tidak betul dengan mengatakan bahawa Datuk Seri Hajiji Noor tidak mempunyai parti politik. Perkara 6.1 (i) Perlembagaan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) membenarkan individu menjadi ahli langsung GRS yang Hajiji, antara lain, adalah salah seorang.

“Saya katakan bahawa jika Shafie bertegas bahawa Tun Yang Terutama (TYT) dan Hajiji melanggar undang-undang dan Perlembagaan Sabah, maka saya mencabarnya untuk mengambil tindakan dan membawa perkara itu ke mahkamah,” tegasnya dalam satu kenyataan media semalam.

Menurutnya, terdahulu dalam satu kenyataan baru-baru ini, Datuk Seri Dr Joachim dan Datuk Seri Masidi Manjum telah mendidik Shafie dalam cara Perlembagaan Negeri Sabah itu berfungsi.

“Kedua-dua Dr. Joachim dan Masidi telah menjelaskan bahawa selepas Hajiji mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri secara perlembagaan pada 2020, Art.6(7) tidak lagi terpakai. Art.6(7) hanya akan terpakai selepas Pilihan Raya Negeri Sabah akan datang.

“Jadi melainkan jika Shafie bersedia untuk pergi ke Mahkamah, saya katakan dia harus ‘berdiri atau diam’,” jelasnya.

Semalam, Hajiji dengan yakin telah mengumumkan dan mendapat sokongan majoriti ADUN di Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah dan meneruskan khidmatnya sebagai Ketua Menteri Negeri Sabah.

Pengumuman dibuat selepas mengadakan perjumpaan dengan 44 orang ADUN Sabah di rumah rasmi Ketua Menteri di Sri Gaya, di sini.

Mereka adalah 29 ADUN daripada Gabungan Rakyat Sabah (GRS), Pakatan Harapan (PH) (tujuh), UMNO (lima) dan PAS, Parti Harapan Rakyat Sabah serta Bebas (masing-masing seorang).

RELATED ARTICLES
Utama

3 lemas, 3 lagi hilang dihanyut kepala air ketika hiking di...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya