Sabah belajar daripada inisiatif CoBT Yogyakarta yang berjaya

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:2 Minute, 2 Second

YOGYAKARTA: Mengambil contoh daripada Kampung Pelancongan Nglanggeran yang memenangi anugerah di Yogyakarta boleh membantu Sabah menambah baik inisiatif pelancongan berasaskan komuniti yang mampan.

Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah merangkap pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah Datuk Joniston Bangkuai berkata, ini adalah penting memandangkan negeri itu merancang untuk mendapatkan lebih ramai pemain pelancongannya mencapai pengiktirafan antarabangsa sebagai sebahagian daripada proses mengubah Sabah menjadi sebuah destinasi luar bandar bertaraf dunia.

“Kita tidak seharusnya menghadkan diri kita kepada contoh kejayaan kita sendiri, sebaliknya melihat kepada pencapaian orang lain dan menarik idea serta motivasi daripada mereka.

“Dengan cara ini, kami akan dapat meningkatkan tahap untuk pelancongan luar bandar dan membuat penambahbaikan yang ketara. Kami mahu melihat tawaran mewah di destinasi luar bandar kami supaya kami dapat menarik pelancong berkualiti,” katanya selepas melawat Perkampungan Pelancongan Nglanggeran pada Jumaat.

Joniston berada di Yogyakarta bersama rombongan Pelancongan Sabah untuk Forum Pelancongan ASEAN dan melawat beberapa tempat menarik produk pelancongan terkini.

Turut hadir ialah timbalan ketua eksekutif Lembaga Pelancongan Sabah Julinus Jimit dan Presiden Persekutuan Persatuan Pelancongan Luar Bandar Sabah (FeRTAS) Walter Kandayon, yang juga ahli Lembaga Pelancongan Sabah.

Joniston turut berkata, pemain pelancongan luar bandar Sabah boleh belajar daripada pemasaran berkesan kampung Nglanggeran sebagai destinasi pelancongan unik dan tulen yang menarik pengunjung dari seluruh dunia.

“Saya telah memaklumkan kepada pihak FeRTAS untuk berhubung dengan jawatankuasa Kampung Pelancongan Nglanggeran dengan harapan kita boleh membuat penglibatan masa depan di Sabah,” katanya.

Pertubuhan Pelancongan Dunia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNWTO) telah menamakan Kampung Pelancongan Nglanggeran sebagai Kampung Pelancongan Terbaik Dunia 2021. Ia juga telah memenangi Anugerah Pelancongan Komuniti ASEAN (CBT) 2017.

Terletak di dalam Geopark Gunung Sewu, Nglanggeran menawarkan pelbagai aktiviti dan perkhidmatan pelancongan, seperti lawatan kebudayaan, homestay, dan rekreasi luar, menarik kepada pelbagai jenis pelancong.

Joniston menambah bahawa Sabah juga boleh belajar daripada pakar tempatan di sini mengenai cara mengurus geopark dan menerapkannya pada Kinabalu National Geopark, yang meliputi daerah Ranau, Kota Belud dan Kota Marudu.

Semasa lawatan itu, pengurus Kampung Pelancongan Nglanggeran Sugeng Handoko berkongsi dengan delegasi Pelancongan Sabah bahawa usaha kampung itu mempromosikan pelancongan berasaskan komuniti boleh menjana kira-kira RM2 juta setiap tahun.

Berikutan kejayaan pelancongan mereka, kampung itu terpaksa menghadkan bilangan pelawat daripada 14,000 kepada 8,000 pelawat sebulan bagi memberi tumpuan untuk menarik pelancong berkualiti dan memastikan kelestarian kampung.

Sugeng menambah bahawa mereka lebih daripada bersedia untuk berkongsi pengalaman mereka dan sekali gus mempelajari lebih lanjut tentang tawaran unik di Sabah melalui penglibatan dengan pemain pelancongan berasaskan komuniti Sabah.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *