HomeUtamaTiada keperluan tambah pasukan SAR di Turkiye - Armizan

Tiada keperluan tambah pasukan SAR di Turkiye – Armizan

Read Time:2 Minute, 15 Second

Oleh NORMIMIE DIUN

PAPAR: Pihak Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) di bawah Jabatan Perdana Menteri memaklumkan setakat ini tiada keperluan untuk menambah pasukan petugas misi Mencari dan Menyelamat (SAR) mangsa tragedi gempa bumi di Turkiye termasuk di Syria.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah, Sarawak dan Tugas-tugas Khas) Datuk Armizan Mohd Ali berkata, setakat ni tiada keperluan dari segi tambahan sumber manusia, cukup dengan dua pasukan SAR ini kerana selain daripada Malaysia antara negara terawal menghantar bantuan petugas SAR, kini makin ramai negara-negara yang telah mula masuk dengan pasukan petugas SAR mereka.

“Malaysia menjadi antara pasukan negara asing yang pertama tiba di Turkiye bagi membantu kerajaan negara itu dalam misi mencari dan menyelamat mangsa tragedi gempa bumi termasuk di Syria,” katanya ketika ditemui pemberita semasa melawat Loji Rawatan Air Kogopon di Papar hari ini.

Dalam pada itu, menurut Armizan, berkaitan penghantaran pasukan SAR itu adalah di bawah tanggungjawab NADMA untuk diselaraskan.

“Manakala penyelarasan secara keseluruhan adalah di bawah bidang tugas Kementerian Luar dan begitu juga penghantaran terbaru iaitu Pasukan Perubatan Kecemasan (EMT) termasuk hospital medan di bawah tanggungjawab Kementerian Pertahanan,” ujarnya.

Menurutnya, kesemua seramai 140 pasukan petugas SAR telahpun tiba dan berada di lokasi bencana di Turkiye.

“Misi SAR telah menghantar dua pasukan, iaitu 70 yang pertama pada 6 Feb dan pasukan yang kedua, telah bertolak dua hari lepas.

“Kesemua pasukan kita seramai 140 orang ini telah berada di ground zero (lokasi bencana), walaupun sebenarnya sasaran kita adalah untuk sampai ke bumi Turkiye dalam tempoh 24 jam, namun ada sedikit masalah untuk sampai ke ground zero yang mana ia melibatkan jarak yang cukup jauh dari Istanbul terpaksa terbang ke Adana dan terpaksa pula melalui jalan darat lebih 200 kilometer ke Gaziantep.

“Kedua-dua pasukan kita telah berada di Gaziantep dan telah mulakan proses SAR disana dan antara cabaran dihadapi adalah berkenaan cuaca yang extreme sebab di kawasan itu suhunya hingga di bawah paras beku.

“Inilah antara cabaran besar yang sedang dihadapi oleh para petugas kita namun, alhamdulillah kita mendapat laporan harian, para petugas kita dalam semangat yang tinggi dan mereka juga bekerjasama rapat dengan agensi yang bertanggungjawab di peringkat Turkiye sendiri,” katanya.

Sementara itu, beliau turut mengalu-alukan sumbangan daripada orang ramai dan sumbangan itu akan diselaraskan oleh Kementerian Luar melalui tabung khas yang telah diwujudkan.

“Sesiapa juga ingin beri sumbangan boleh sumbang melalui tabung khas dan segala sumbangan diselaraskan melalui Kementerian Luar, kalau sumbangan dalam bentuk barangan kita melalui NADMA akan semak dengan kedutaan Turkiye sama ada barang-barang yang disumbangkan itu bersesuaian.

“Antara keperluan sekarang adalah baju sejuk selimut dan sebagainya, sebab mangsa-mangsa yang tiada tempat tinggal ini ditempatkan di satu tempat dengan cuaca cukup sejuk dan bantuan kepada para petugas juga diperlukan,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : SDB agresif dalam usaha struktur, pulihkan hutang lapuk

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya