Sabah meterai perjanjian sehingga 20 peratus Back-In Option Kontrak Perkongsian Pengeluaran Blok SB409

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 14 Second

KUALA LUMPUR: Kerajaan Negeri telah menandatangani Surat Persefahaman (LoU) dengan Petronas Carigali Sdn Bhd (PCSB) dan E&P Malaysia Venture (EPMV) susunan bagi Back-In Option Kontrak Perkongsian Pengeluaran (PSC) di Blok SB409.

Dengan termeterainya LoU tersebut, Kerajaan Negeri Sabah melalui syarikat milik penuhnya SMJ Sdn Bhd (SMJSB) akan ditawarkan Back-In Option sehingga 20 peratus kepentingan penyertaan, boleh dilaksanakan setelah tamat komitmen kerja atau penemuan komersial yang mana lebih awal.

Terletak di luar pesisir Barat Daya Sabah seluas 14,556 km persegi, Blok SB409 adalah dianugerahkan kepada PCSB dan EPMV oleh Petronas semasa Pusingan Bidaan Malaysia 2022 (MBR).

LoU itu ditandatangani oleh Ketua Pegawai Eksekutif SMJSB, Dr Dionysia Aloysius Kibat, CEO PCSB, Hasliza Othman dan Ketua EPMV, Aliff Anwar di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur, di sini hari ini.

LoU itu juga merupakan pencapaian terbaru Kerajaan Gabungan Rakyat Sabah berikutan pemeteraian Perjanjian Kerjasama Komersial (CCA) dengan Petronas pada 7 Disember 2021.

CCA membolehkan Kerajaan Negeri Sabah melalui SMJSB meningkatkan hasil perkongsian, mempunyai penyertaan yang lebih besar dan dalam pengeluaran minyak dan gas serta nilai rantainya di negeri itu.

Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor telah memberi jaminan bahawa CCA akan mewujudkan persekitaran yang lebih inklusif untuk industri minyak dan gas di Sabah termasuk luar pesisir dan darat.

Katanya, ia telah menjadi milik Kerajaan Negeri bahawa aspirasi Sabah untuk mendapatkan lebih banyak daripada pengeluaran minyak dan gasnya.

“Kerajaan Negeri sedang meneruskan lebih banyak perjanjian dengan Petronas yang akan diumumkan pada masa yang sesuai,” katanya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *