Belanjawan 2023 Malaysia Madani mencerminkan komitmen Kerajaan Perpaduan menambah baik ekonomi rakyat – Hajiji

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 50 Second

KOTA KINABALU: Belanjawan 2023 Malaysia mencerminkan komitmen Kerajaan Perpaduan Persekutuan untuk memperbaiki kedudukan kewangan negara sekali gus menjaga keperluan rakyat secara menyeluruh.

Sabah mengalu-alukan 12 inisiatif Bajet Malaysia Madani yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim yang juga Menteri Kewangan di Parlimen hari ini, kata Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor selepas mengikuti pembentangan Bajet 2023 di Seri Gaya di sini.

“Kami mengalu-alukan peruntukan RM6.5 bilion untuk Sabah, iaitu lebih kurang 3.1 peratus daripada jumlah yang diperuntukkan dalam Bajet awal 2023 yang dibentangkan oleh Kerajaan Persekutuan sebelum ini,” katanya.

Selain itu, RM2.5 bilion lagi diperuntukkan untuk Sabah dan Sarawak bagi melaksanakan projek kemudahan awam seperti jalan raya, lampu jalan, bekalan elektrik dan air.

“Kami juga mengalu-alukan komitmen Kerajaan Persekutuan untuk mempercepatkan projek Pan Borneo Sabah – Sabah Sarawak Road Link sepanjang lebih 1,000km dengan memperuntukkan RM20
bilion,” kata Hajiji.

Anwar telah mengarahkan Timbalan Perdana Menteri II Datuk Fadilah Yusof untuk menyelia perkara itu bagi memastikan projek Lebuhraya Pan Borneo tidak akan terus dibincangkan dalam setiap Bajet bersidang untuk 20 tahun akan datang.

Dalam pada itu, Ketua Menteri juga mengalu-alukan penegasan Anwar mengenai komitmen Kerajaan Persekutuan untuk mewakilkan kelulusan projek persekutuan di bawah RM50 juta kepada jabatan teknikal di Sabah dan Sarawak.

Mengenai komitmen Anwar untuk mempercepatkan penghapusan golongan miskin tegar di negara ini melalui Inisiatif Pendapatan Rakyat (IPR) tahun ini, Ketua Menteri berkata ia satu pergerakan yang baik dan pada masa yang sama mengharapkan pelaksanaan IPR yang cekap supaya ia
akan mencapai matlamatnya.

Ketua Menteri juga mengalu-alukan komitmen Perdana Menteri bahawa peruntukan RM1 billion untuk Sabah dan Sarawak termasuk pembinaan kemudahan Kastam, Imigresen, Kuarantin dan Keselamatan (CIQS) di bandar sempadan di Kalabakan pada jangkaan peralihan ibu negara Indonesia ke Kalimantan.

“Namun begitu, Sabah juga akan terus mendesak untuk pembinaan kemudahan yang sama di Bantul di Pensiangan,” katanya.

Ketua Menteri berbesar hati melihat penekanan Kerajaan Persekutuan terhadap peningkatan keselamatan dengan tambahan 42 pos keselamatan di sempadan termasuk di kawasan Esscom, antara lain.

Turut bersama Hajiji ialah Menteri Kewangan, Datuk Seri Masidi Manjun, Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Seri Sr Safar Untong, Setiausaha Tetap Kewangan Datuk Sofian
Nair, Ketua Pengarah, Jabatan Perkhidmatan Awam Negeri Datuk Rosmadi Sulai, Pembantu
Menteri dan pegawai kanan kerajaan negeri.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *