HomeEkonomiSEC meterai beberapa perjanjian jualan gas asli dengan pelabur utama

SEC meterai beberapa perjanjian jualan gas asli dengan pelabur utama

Read Time:2 Minute, 34 Second

KOTA KINABALU: Pembekal dan pengangkut gas asli domestik terbesar Sabah, Sabah Energy Corporation Sdn Bhd (SEC) telah menandatangani pelbagai Natural Gas Sales Agreements (GSAs) dan Heads of Agreement (HOA) dengan pelabur utama di negeri ini.

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor berkata, dengan tandatangan ini SEC kini memainkan peranan penting dalam menyokong pertumbuhan industri dan pembangunan ekonomi di Sabah.

Hajiji gembira melihat usaha Kerajaan Negeri memainkan peranan utama dalam industri gas melalui syarikat milik penuhnya, SEC kini membuahkan hasil berikutan pemeteraian
perjanjian dengan Petronas pada Oktober tahun lepas, memberikan SEC aset saluran paip gas hiliran terpilih dan kontrak bekalan gas asli. SEC dijangka mengambil alih saluran paip gas asli daripada Petronas mulai 1 April tahun ini.

“Ini petanda baik untuk pertumbuhan ekonomi negeri selaras dengan Negeri
Aspirasi kerajaan pimpinan GRS di bawah inisiatif Sabah Maju Jaya,” katanya selepas menyaksikan majlis menandatangani GSA dan HoA di Menara Kinabalu dekat sini hari ini.

GSA pertama ialah Gas Sales Agreement (GSA) jangka panjang antara SEC dengan SBH- Kibing Solar New Materials (M) Sdn. Bhd untuk pemprosesan pasir silika dan projek pembuatan panel solar mereka.

SBH Kibing melabur RM2 bilion di Sabah, yang dijangka membawa manfaat besar kepada negara dari segi peningkatan dalam pelaburan langsung asing, sebanyak 1,800 peluang pekerjaan untuk rakyat Sabah, dan spin-off ekonomi yang lain.

SEC juga menandatangani GSA dengan SK Nexilis Malaysia Sdn. Bhd, pengeluar terkemuka bagi kerajang tembaga untuk bateri dan Laminat Bersalut Tembaga fleksibel untuk industri bahagian paparan.

Pelaburan syarikat sebanyak RM4.2 bilion dalam membina kerajang tembaga luar negara pertamanya kemudahan pembuatan di Taman Perindustrian Kota Kinabalu (KKIP) adalah sebahagian daripada kemudahan Sabah usaha mempromosikan sektor industri bukan kuasa di negeri ini dan meletakkan negeri sebagai hab untuk komponen kenderaan elektrik (EV).

Kemudahan pembuatan di KKIP dijangka mewujudkan kira-kira 500 peluang pekerjaan.

SEC juga telah menandatangani Perjanjian Ketua Jualan Gas dengan Petronas Gas Berhad anak syarikat, RGTLD, untuk pembekalan gas asli.

Melalui perjanjian bekalan gas jangka panjang ini, SEC akan menjalankan peranan sebagai pembekal gas kepada projek loji bernilai RM230 juta yang diumumkan baru-baru ini di Sipitang Oil and Gas Industrial Park (SOGIP) di Sipitang.

Kilang itu, yang disasarkan siap pada suku pertama 2026, akan memainkan peranan penting sebagai pembekal tenaga tunggal kepada 2.0 juta tan metrik (MTPA) berhampiran pantai yang pertama di negeri ini, kemudahan gas asli cecair terapung.

Loji ini juga berfungsi sebagai sumber haba yang berpotensi untuk pengguna masa depan di SOGIP.

Pada 17 Jan 2023, SEC juga memuktamadkan Natural Gas Sales Novation Agreement dengan Petronas, Petronas Carigali Sdn Bhd, dan Independent Power Producers (IPP) sedia ada dengan jumlah kapasiti 880 MW.

Perjanjian novasi menandakan kepentingan syarikat milik negara sebagai pembekal gas asli utama untuk sektor tenaga. Wakil daripada IPP iaitu Kimanis Power Plant Sdn. Bhd, SPR Energy (M) Sdn. Bhd, Ranhill Powertron Sdn. Bhd, Ranhill Powertron II Sdn. Bhd, dan Sepangar Bay Power Corporation Sdn. Bhd. hadir untuk menerima dokumen yang ditandatangani daripada SEC.

Hadir sama Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Seri Sr Safar Untong, Peguam Negara, Datuk Nor Asiah Mohd Yusof, Pengerusi SEC Datuk Anwar Ayub dan Ketua Pegawai Eksekutif SEC, Adzmir Abdul Rahman.

RELATED ARTICLES
Utama

KPKM komited teroka peluang baharu tingkat penyertaan belia dalam bidang pertanian

Bangunan Kerajaan Sabah Pentadbiran Sabah Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular