Hubungan baik Kerajaan Negeri, Persekutuan beri faedah berguna untuk rakyat Sabah

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 4 Second

Kota Kinabalu : Hubungan baik antara Kerajaan Negeri dan Persekutuan khususnya dalam membangunkan serta merancakkan ekonomi industri di Sabah diyakini dapat memberi faedah berguna untuk rakyat di negeri ini.

Menteri Kewangan Sabah Datuk Seri Masidi Manjun berkata, negeri ini kaya dengan sumber asli dan kebanyakan masih belum diterokai sepenuhnya oleh penduduk tempatan.

“Seperti yang kita tahu, Sabah kaya dengan sumber asli, kebanyakannya masih belum diterokai oleh penduduk tempatan, serta banyak lagi sumber pendapatan tambahan atau alternatif yang boleh dimanfaatkan oleh usahawan dan pengusaha tempatan kita.

“Sebagai contoh, pesawah boleh mendapatkan wang dari padi atau jerami padi, yang merupakan hasil sampingan setiap tuaian dengan menjualnya kepada pengeluar produk pembungkusan yang mampan, dan bukannya menggunakan pembakaran terbuka untuk membuangnya yang juga tidak baik untuk alam sekitar,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas menerima kunjungan hormat dari Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Arthur Joseph Kurup di pejabatnya di Menara Kinabalu, di sini, semalam.

Dalam pertemuan itu, kedua-dua pemimpin membincangkan peluang untuk Sabah dan rakyatnya mendapat manfaat daripada kerjasama dan program Kerajaan Negeri dan Persekutuan khususnya dalam industri pertanian dan pembuatan.

Hadir sama Ketua Pegawai Eksekutif Malaysian Bioeconomy Development Corporation Sdn Bhd, Mohd Khairul Fidzal Abdul Razak, yang memberi taklimat kepada Menteri mengenai perkara yang melibatkan industri pembungkusan bio mampan dan ekonomi pekeliling. – SABAH MEDIA

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *