HomeEkonomiKerajaan Negeri menggalakkan pembangunan, projek meningkatkan Sabah MM2H

Kerajaan Negeri menggalakkan pembangunan, projek meningkatkan Sabah MM2H

Read Time:3 Minute, 57 Second

PENAMPANG: Kerajaan Negeri menggalakkan pembangunan dan projek yang akan merancakkan inisiatif Sabah My Malaysia Second Home (Sabah MM2H), menjadikan Sabah destinasi menarik untuk warga asing tinggal dan melabur, kata Timbalan Ketua Menteri Datuk Seri Dr Joachim Gunsalam.

Pada masa sama, katanya, pemaju juga digesa supaya mengutamakan pembinaan rumah mampu milik bagi menampung permintaan yang semakin meningkat.

“Untuk mencapai matlamat kami iaitu sektor perumahan yang sihat dan mudah diakses, kami mesti bekerjasama antara Kerajaan, pemaju hartanah, institusi kewangan dan pihak berkepentingan lain. Objektif bersama kami adalah untuk mewujudkan persekitaran yang menggalakkan pertumbuhan dan pembangunan.

“Kerajaan mengiktiraf kepentingan menyokong pemaju untuk merangsang sektor hartanah dan pasaran. Untuk tujuan ini, Kerajaan telah melaksanakan insentif seperti pelepasan cukai, subsidi dan pengecualian duti setem Belanjawan Persekutuan 2023 yang diumumkan baru-baru ini.

“Dalam masa terdekat, Sabah MM2H juga akan dilancarkan untuk menarik lebih banyak pelaburan asing ke Sabah. Bagaimanapun, tumpuan kita mesti kekal untuk menangani kekurangan rumah mampu milik berkualiti di Sabah, yang menjadi lebih mendesak akibat pandemik Covid-19.

“Justeru, kita mahu pemaju mengutamakan membina rumah mampu milik untuk menampung permintaan yang semakin meningkat. Pada masa yang sama, kita menggalakkan pembangunan dan projek yang akan melonjakkan inisiatif MM2H Sabah, menjadikan Sabah destinasi menarik bagi warga asing untuk tinggal dan melabur,” kata Dr Joachim, yang juga Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan (KKTP), semasa pameran di ITCC dan Makan Malam Hartanah Pertama Penampang, di sini, pada Jumaat.

Dr Joachim berkata KKTP juga mengiktiraf kepentingan menerima pendigitalan dalam sektor hartanah.

“Pandemik ini telah mempercepatkan penggunaan teknologi digital, membolehkan pemaju dan ejen hartanah memanfaatkan platform digital untuk mempamerkan hartanah, menjalankan lawatan maya dan mengurus transaksi. Oleh itu, Kementerian saya akan melihat cara untuk menambah baik infrastruktur yang diperlukan untuk menarik pelabur dan meningkatkan pasaran hartanah.

“Kementerian saya akan terus komited untuk menyokong orang ramai, pemilik rumah dan pelabur dengan memastikan sektor perumahan kekal sihat dan boleh diakses oleh semua.

“Bagi mereka yang ingin membeli rumah, inflasi yang meningkat boleh menyukarkan untuk berbuat demikian. Walau bagaimanapun, ini adalah masa yang sesuai untuk menjadi pemilik rumah dan melindung nilai daripada inflasi melalui pasaran hartanah.

“Kita harus memuji keputusan Kerajaan Persekutuan untuk mengekalkan pengecualian duti setem untuk pembeli rumah kali pertama untuk rumah bernilai kurang daripada RM500,000 dan mengetepikan 75 peratus cukai setem ke atas perjanjian jual beli bagi hartanah berharga antara RM500,000 dan RM1 juta,” katanya.

Dr Joachim juga berharap pemaju akan melakukan yang terbaik untuk mempunyai lebih banyak elemen budaya yang diterima pakai sebagai sebahagian daripada identiti seni bina negeri.

“Ini bukan sahaja mempromosikan budaya kita yang kaya tetapi secara tidak langsung meningkatkan ekonomi negeri dengan mempromosikan industri pelancongan kita. Sabah mempunyai identiti budaya yang unik dan pembangun boleh mendapatkan inspirasi daripada budaya kita dan mengintegrasikannya ke dalam reka bentuk dan seni bina.

“Dengan memahami keutamaan orang ramai, pemaju boleh menyediakan pilihan yang menghormati dan menghormati budaya kita sambil mengingati kemampuan. Saya juga menggalakkan anda untuk terus berinovasi dan membawa teknologi dan konsep baharu kepada industri hartanah di Sabah,” katanya.

Sementara itu, Dr Joachim menggesa majlis tempatan memainkan peranan mereka untuk memudahkan pertumbuhan dan pembangunan perniagaan dalam bidang kuasa mereka.

“Seperti yang kita sedia maklum, perniagaan adalah tulang belakang kepada mana-mana ekonomi masyarakat. Mereka menyediakan pekerjaan, menjana pendapatan, dan menyumbang kepada kesejahteraan keseluruhan masyarakat. Itulah sebabnya saya berada di sini hari ini untuk bercakap tentang kepentingan menyokong perniagaan tempatan kita.

“Sejak kebelakangan ini, saya telah mendengar tentang majlis tempatan yang melaksanakan dasar dan peraturan yang membahayakan perniagaan sedia ada dan bukannya membantu mereka berkembang. Ini adalah perkembangan yang membimbangkan, dan adalah penting untuk kita mengambil tindakan untuk mengelakkan perkara ini daripada berlaku.

“Saya percaya bahawa peranan majlis tempatan adalah untuk memudahkan pertumbuhan dan pembangunan perniagaan dalam bidang kuasa mereka. Ini bermakna mereka seharusnya memudahkan dan mewujudkan persekitaran perniagaan yang menggalakkan dan bukannya memperburuk kerenah birokrasi. Semua urusan dengan kerajaan tempatan akan diproses atau diservis secepat mungkin,” katanya sambil mengucapkan tahniah kepada penganjur kerana mengadakan Pameran Hartanah Pertama 2023 di ITCC.

Berharap pameran itu akan memberi manfaat kepada kedua-dua pembeli rumah dan pemaju, beliau berkata pembeli rumah boleh memperoleh pandangan berharga tentang pilihan mereka manakala pemaju boleh menangani sebarang kebimbangan atau masalah yang mereka hadapi.

“Mari kita bekerjasama ke arah Sabah yang lebih baik. Dengan usaha semua orang, kita sudah pasti dapat mencapai matlamat kita, Sabah Maju Jaya,” katanya.

Hadir sama, Pengerusi Kumpulan Malakun Holdings, Datuk Seri Clarence B. Malakun dan isteri, Datin Seri Sylvia Wong Siew Wah; Senator Datuk John Ambrose; Setiausaha Tetap Kementerian Kerajaan Tempatan dan Perumahan, Datuk Dr Jamili Nais; Penolong Pegawai Daerah Penampang, Stanley Sikolis; Presiden Persatuan Komuniti Cina Sabah Bersatu Kota Kinabalu dan Pengarah Urusan Kumpulan WSG, Datuk Susan Wong Siew Guen; Ahli Majlis Kehakiman Damai Sabah, Ahli Persatuan Pemilik Tanah & Pemaju Anak Negeri Sabah, Kakitangan Awam Kerajaan dan semua pegawai.

RELATED ARTICLES
Utama

Cubaan seludup minuman keras bernilai RM450,000, duti, cukai lebih RM1.9 juta...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya