HomeEkonomiPMB Investment umum prestasi 4 dana terbaik

PMB Investment umum prestasi 4 dana terbaik

Read Time:2 Minute, 5 Second

Kuala Lumpur — PMB Investment hari ini mengumumkan pulangan prestasi untuk empat (4) dana di bawah pengurusannya.

Keempat-empat dana berkenaan telah mencatatkan prestasi cemerlang dalam pelbagai kategori Lipper Investment Management, iaitu Equity, Equity Malaysia Income, Equity – Malaysia Small & Mid Capital dan Mixed Asset bag tempoh satu, tiga dan lima tahun berakhir 28 Februari 2023.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Pelaburan MARA, Mahdzir Othman berkata PMB Shariah Equity Fund (PMB SEF) secara konsisten berada pada kedudukan terbaik dalam Lipper List sejak 2018, memberikan pulangan yang memberangsangkan sebanyak 111% untuk tempoh lima tahun berakhir 28 Februari 2023 dalam kategori Equity Malaysia Income, manakala pulangannya untuk tiga tempoh tahun dan satu tahun adalah lebih baik masing-masing pada 130% dan 29%.

Tambahnya meneruskan kecemerlangan PMB SEF adalah PMB Dana Bestari Fund (PMB DEF) yang berada pada kedudukan kedua daripada 30 dana dalam pasaran di bawah Equity Malaysia Income untuk prestasi setahun dengan pulangan sebanyak 18%.

“ PMB DEF juga mencatatkan pulangan 67% untuk tiga tahun dan 57% untuk lima tahun, berakhir 28 Februari 2023.

PMB-An-Nur Waqf Income (PMB-ANWI) pula merupakan dana pertama berasaskan wakaf yang dilancarkan pada 2021 mencatatkan prestasi satu tahun yang menggalakkan sebanyak 17%, berakhir pada 28 Februari 2023.

Tambahnya satu lagi dana PMB Investment dalam kategori Malaysia Mixed Asset untuk satu, tiga dan lima tahun ialah PMB Shariah Tactical Fund (PMB STF) yang merekodkan pulangan sebanyak 10% untuk satu tahun, 46% untuk tiga tahun dan 27% untuk tempoh lima tahun, berakhir 28 Februari 2023.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif PMB Investment, Mahani Ibrahim berkata, syarikat dalam perancangan untuk memperkenalkan dana berasaskan ESG pada suku ketiga tahun ini untuk pelabur yang teliti.

Beliau menjelaskan, “Kami mendapati terdapat minat pelabur yang semakin meningkat dalam faktor ESG yang mencerminkan pandangan bahawa ia boleh menjejaskan prestasi jangka panjang syarikat tersenarai dan disebabkan itu ia harus diberikan pertimbangan sewajarnya dalam keputusan pelaburan.”

“Analisis ESG telah menjadi perkara yang semakin penting dalam proses pelaburan. Pelabur profesional semakin melibatkan faktor bukan kewangan in sebagai sebahagian daripada proses analisis mereka untuk mengenal pasti risiko dan peluang.

Kami percaya lebih tinggi pemarkahan ESG, ia akan mendapat minat yang lebih tinggi daripada pelabur, dan ia akan mencerminkan penilaiannya.

Secara langsung dan tidak langsung, faktor ESG akan member kesan kepada prestasi dana pada masa hadapan,” jelasnya lagi.

PMB Investment, sebuah anak syarikat milik penuh Pelaburan MARA Berhad, ialah Syarikat Pengurusan Dana Islam (IFMC), menguruskan 19 dana unit amanah, termasuk satu dana boron dan beberapa mandat portfolio dengan pelaburan dalam kelas aset ekuiti, campuran dan sukuk.

RELATED ARTICLES
EkonomiUtama

Jiangxi, Sabah meterai MoU, jalin rangkaian perniagaan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya