HomeUtamaTambah baik kemudahan, amalan pengurusan gajah yang baik di Taman Hidupan Liar...

Tambah baik kemudahan, amalan pengurusan gajah yang baik di Taman Hidupan Liar Lok Kawi – Christina

Read Time:1 Minute, 15 Second

KOTA KINABALU: Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew berkata Jabatan Hidupan Liar Sabah (JHL) sedang menyediakan kertas Kabinet mengenai peralihan daripada Pengurusan Kontak Bebas (FC) kepada Pengurusan Kontak Perlindungan (PC) gajah dalam kurungan di Sabah bagi memastikan keselamatan penjaga haiwan.

Terdapat 25 ekor gajah dalam kurungan di tiga fasiliti iaitu 14 di Taman Hidupan Liar Lok Kawi, enam di Sepilok, Sandakan dan lima di Borneo Elephant Sanctuary (BES), Kinabatangan.

“Kami sedang dalam proses melaksanakan Pelan Pengurusan Gajah Tawanan Sabah (CEMP) mengenai pengendalian gajah yang selamat sebagai sebahagian daripada Pelan Tindakan Gajah Borneo Sabah (2020-2029).

“Saya akan membentangkan kertas itu kepada Jemaah Menteri untuk pertimbangan. Ia adalah mengenai menambah baik kemudahan dan mengamalkan amalan pengurusan yang baik dalam menguruskan gajah dalam kurungan,” kata Liew pada sidang media selepas merasmikan Bengkel Managing People and Macaques in Shared Spaces di Le Meridien pada hari Isnin.

Christina berkata, CEMP sedang digubal dan dijangka siap tidak lama lagi.

Sementara itu, Pengarah JHL Augustine Tuuga berkata, peralihan daripada Pengurusan FC kepada Pengurusan PC melibatkan pengubahsuaian semua struktur yang melindungi gajah tawanan.

“Buat masa ini, kita hanya melakukan Pengurusan Kontak Bebas yang berbahaya kepada pengendali (merujuk kepada insiden gajah menyerang dan membunuh penjaga gajah Disember lalu).

“Idea untuk menukar kepada Pengurusan Kontak Terlindung adalah untuk menjadikan tempat lebih selamat untuk pengendali, di mana gajah bebas dan selamat di dalam kandang manakala pengendali selamat di luar. Kita memanggilnya Kontak Terlindung. Kita memerlukan pembiayaan untuk mengubah suai semua infrastruktur semasa untuk gajah tawanan ini,” jelasnya.

RELATED ARTICLES
Utama

Hajiji terima kunjungan hormat Penasihat Komuniti Puisi Esei Asean Denny JA

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya