HomeUtamaTKM minta MPS tangani masalah sampah di Kampung Sim-Sim

TKM minta MPS tangani masalah sampah di Kampung Sim-Sim

Read Time:1 Minute, 18 Second

SANDAKAN: Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah, Datuk Seri Dr. Joachim Gunsalam meminta Majlis Perbandaran Sandakan (MPS) untuk menangani masalah sampah di Kampung Sim-Sim, di sini pada Selasa.

Dari kiri, Dr. Joachim, Henry, Frankie dan Dr. Jamili mendengar taklimat daripada Pegawai MPS ketika mengadakan lawatan ke Kg. Sim-Sim bagi meninjau keadaan sampah di perkampungan air itu, kelmarin. – Foto ihsan KKTP

Memandang serius perkara ini, ketika beliau mengadakan lawatan ke perkampungan air itu hari ini untuk melihat sendiri masalah sampah yang dihadapi oleh penduduk sejak sekian lama.

“Masalah sampah ini sudah lama dihadapi oleh penduduk di perkampungan air itu. Sampah dibawa oleh arus pergerakan laut sehingga menjadi longgokan sampah.

“Perkara ini menarik perhatian saya dan pada hari ini, saya bersama Presiden Majlis Perbandaran Sandakan (MPS), Henry Idol telah berbincang bersama dengan Setiausaha Tetap Kementerian Kerajaan Tempatan dan Perumahan (KKTP), Datuk Dr. Jamili Nais untuk menangani isu yang sudah dihadapi sekian lama oleh penduduk perkampungan air ini,” katanya.

Menurut Dr Joachim, Sim-Sim berpotensi untuk menarik pelancong untuk datang ke sini untuk menikmati makanan laut yang segar.

“Justeru, sekiranya masalah ini tidak dibendung, ia akan memberikan imej yang tidak menyenangkan kepada pengunjung yang datang ke restoran di sini,” jelasnya.

Sementara itu, Henry berkata, MPS akan berusaha gigih menangani masalah ini dan salah satunya ialah dengan melantik kontraktor untuk melakukan kerja-kerja pembersihan.

Beliau juga memohon kerjasama penduduk setempat agar tidak membuang sampah di merata-rata tempat.

Hadir sama, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tanjung Papat, Frankie Poon Ming Fung serta Pegawai-pegawai kanan KKTP dan MPS.

RELATED ARTICLES
Utama

Klinik Mesra Remaja beri penekanan kesejahteraan remaja secara menyeluruh

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya