Tanjung Simpang Mengayau dibuka semula April ini

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 20 Second

KUDAT: The Tip of Borneo atau lebih dikenali Tanjung Simpang Mengayau akan dibuka semula kepada orang ramai pada minggu pertama April tahun ini selepas fasa pertama projek menaik tarafnya yang dilaksanakan oleh Lembaga Pelancongan Sabah (STB) selesai pada penghujung bulan ini.

Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew mengumumkan perkara itu pada Rabu selepas pemeriksaan tapak bagi memantau kemajuan kerja dan taklimat mengenai skop penyiapan bahagian oleh Arkitek Projek Kanan Arkitek Summaz Neil Marsoh.

Beliau berkata kemudahan yang ditambah baik termasuk laluan pejalan kaki berbumbung baharu untuk menggantikan yang sedia ada, tandas untuk orang kurang upaya dan platform melihat yang lengkap dengan tiang elektrik.

“Keselamatan pelancong dan pelawat adalah amat penting. Pagar mesti dipasang oleh platform tontonan.

“Kawasan yang berada di luar sempadan buat masa ini mesti ditutup sehingga masa masuk awam dibenarkan,” kata Liew, sambil menekankan penyelenggaraan kebersihan alam sekitar dan pengurusan sisa marin.

Sementara itu, Christina turut menjelaskan bahawa kerja-kerja menaik taraf Fasa Satu tidak pernah berhenti sepenuhnya (seperti yang didakwa pihak tertentu) sejak dilaksanakan pada 5 Disember 2021.

“Kerja-kerja menjadi perlahan berikutan cuaca buruk dan kelewatan penghantaran bahan binaan ke tapak pembinaan,” jelasnya.

Manakala bagi Fasa Dua kerja-kerja menaik taraf, Liew berkata ia serentak dan akan mengambil momentum mulai bulan depan untuk disiapkan dalam tempoh enam hingga 10 bulan.

Menurutnya, Fasa Dua melibatkan perobohan struktur sedia ada dan pembinaan Pusat Pelawat baharu yang merupakan bangunan utama (untuk menempatkan lobi, pejabat dan kedai cenderamata).

Dalam lawatan kerja itu Christina turut diiringi Timbalan Setiausaha Tetap Kementerian I Mary Malangking, Pengurus Produk STB Effendi Mahany dan Penolong Pengurus Produk, Jason Paujik.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *