HomeUtamaPihak berwajib diseru bertindak segera tangani isu kebersihan di Kompleks Sinsuran

Pihak berwajib diseru bertindak segera tangani isu kebersihan di Kompleks Sinsuran

Read Time:1 Minute, 22 Second

KOTA KINABALU: Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Api-Api Datuk Christina Liew menyeru pihak berkuasa yang berkaitan untuk segera bertindak bagi menyelesaikan masalah kebersihan dan laluan pejalan kaki yang rosak di Kompleks Sinsuran di sini.

Perkara itu diutarakan ketika beliau melihat sendiri keadaan yang amat menyedihkan di lorong belakang lot kedai dan laluan pejalan kaki di tengah-tengah bandar raya itu.

Pada Jumaat, Christina dalam jadual “turun padang” untuk melawat Kompleks Sinsuran, disambut oleh laluan belakang yang bersepah, kotor dan busuk, air tumpah dari paip pecah, turapan pecah, laluan pejalan kaki yang rosak serta lubang ternganga pada setinggi lima kaki.

Justeru, beliau turut menyeru pihak berkuasa yang berkaitan untuk membetulkan keadaan tidak diingini secepat mungkin kerana melihat persekitaran di situ sama sekali tidak kondusif untuk hidup sihat.

“Saya terkejut. Ia sangat tidak bersih. Sebagai Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, saya malu dengan pemandangan ini.

“Sekarang kita telah membuka semula sempadan kita, pelancong antarabangsa datang berduyun-duyun. Apakah kesan yang kita berikan kepada mereka?

“Kota Kinabalu ialah ibu kota dan pintu masuk ke Sabah. Berdasarkan senario semasa, apakah jenis pelancongan bandar yang kami tawarkan kepada pelancong dan pelawat? Adakah begitu sukar untuk menjadikan Kota Kinabalu sebagai bandar yang boleh didiami?” katanya dalam satu kenyataan pada Sabtu.

Menurut Liew, ada beberapa pokok di tengah-tengah jalan di situ sudah terlalu besar dan ia perlu dipotong.

“Dan pihak berkuasa perlu menangani masalah berterusan seperti najis burung yang mengotorkan kenderaan yang diletakkan di luar kedai,” katanya.

Beliau turut menggesa pihak Jabatan Kerja Raya (JKR) melihat keperluan penambahbaikan keadaan jalan di Kompleks Sinsuran itu.

RELATED ARTICLES
Utama

Cubaan seludup minuman keras bernilai RM450,000, duti, cukai lebih RM1.9 juta...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya