Patung Mazu akan jadi ikon Kudat, tarikan ramai pelancong

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 52 Second

KOTA KINABALU: Bekas Ketua Menteri Sabah Tan Sri Chong Kah Kiat optimis berjuta-juta orang dari seluruh dunia akan berkumpul di Kudat untuk melihat Patung Mazu (Dewi Laut) yang berdiri megah setinggi 108 kaki sekiranya projek yang terbengkalai itu dihidupkan semula dan pembinaannya dapat dilaksanakan dalam masa terdekat.

Beliau berkata demikian kepada Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew semasa pertemuan dengan beliau di pejabatnya pada Rabu.

Chong menegaskan bahawa patung itu akan menjadi ikon penting bagi Kudat dan negeri, sambil berkata ia adalah untuk pelancongan dan perlindungan pelaut, dan bukan tentang agama semata-mata.

Memetik contoh Patung Mazu sebagai tarikan utama pelancong di bahagian lain di dunia, Chong berkata kira-kira 10 juta orang dari tanah besar China melawat Sanya di Hainan hanya untuk melihat dewa Quan Yin (Dewi Rahmat) atau touch her feet.

“Saya berterima kasih kepada Kerajaan Negeri dan Ketua Menteri atas pemahaman dan pertimbangan mereka untuk menyambung semula projek seperti yang dikemukakan oleh Menteri Pelancongan Christina untuk menyelesaikan isu yang telah lama berlarutan.

“Teguran beliau bahawa konflik masa lalu harus diselesaikan secara baik untuk manfaat rakyat Kudat dan Sabah secara keseluruhan, dan ekonomi negeri, amat dialu-alukan,” kata Chong yang juga bekas Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar itu.

Chong memberitahu bahawa ini bukan kali pertama Christina meneruskan perkara itu.

“Pada 2018, anda (Christina) membangkitkan kemungkinan memulihkan projek itu secara terbuka, setelah mengambil alih portfolio Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, dan telah membuat kenyataan yang jelas dalam kertas kerja. Tetapi saya tahu anda telah dikekang di bawah kerajaan pimpinan Warisan ketika itu,” katanya sambil menyifatkan Sabah sebagai sebuah negeri berbilang kaum yang terkemuka, justeru, kita mesti menunjukkan kepada dunia bahawa rakyat Malaysia di Sabah menghormati antara satu sama lain dan hidup dalam harmoni, tanpa mengira latar belakang kaum dan budaya kita.

Menurut Chong, beliau telah beberapa kali berjumpa Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berhubung perkara itu.

“Patung Mazu akan menjadi kebanggaan Sabah. Hajiji memberitahu saya bahawa dia tidak pernah membantah mendirikan patung itu malah beliau berpandangan ia akan mencerminkan sebagai pemimpin Islam yang bertoleransi di negeri ini,” kata Chong sambil menambah patung itu terdiri daripada 408 keping granit.

Turut hadir dalam pertemuan itu Setiausaha Tetap Kementerian Datuk Mohd Yusrie Abdullah.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *