HomeUtamaKemudahan Pembuatan kerajang tembaga SK Nexilis ikut jadual, siap sebelum hujung tahun...

Kemudahan Pembuatan kerajang tembaga SK Nexilis ikut jadual, siap sebelum hujung tahun ini

Read Time:1 Minute, 13 Second

KOTA KINABALU: Kemudahan pembuatan kerajang tembaga SK Nexilis di Kota Kinabalu Industrial Park (KKIP) 68.8 peratus siap pada Februari dan kerja mengikut jadual untuk disiapkan sebelum akhir tahun ini.

Ketua Pegawai Eksekutif Syarikat Korea Selatan, Yi Jaehong memberi taklimat kepada Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor mengenai kemajuan projek itu semasa mesyuarat di Sri Gaya di sini hari ini.

“SK Nexilis mengucapkan terima kasih kepada Kerajaan Negeri Sabah dan Ketua Menteri kerana memudahkan pelaburan kami di Sabah,” kata Yi.

Beliau memberitahu Ketua Menteri bahawa SK Nexilis menjangkakan untuk melancarkan pengeluaran pertamanya antara September dan Oktober tahun ini.

Yi turut memberi taklimat kepada Ketua Menteri bahawa syarikat itu telah menggaji 500 warga tempatan untuk bekerja di kemudahan itu dan sehingga kini 107 graduan Sabah dan pemegang diploma kini sedang dilatih sebagai jurulatih dalam pelbagai disiplin termasuk kejuruteraan, penyelenggaraan, pengeluaran dan logistik, antara lain di Korea.

SK Nexilis menghasilkan 15 peratus daripada kerajang tembaga global untuk bateri kenderaan elektrik (EV).

Projek bernilai RM2.3 bilion yang bermula pada pertengahan 2021 itu akan mempunyai kapasiti pengeluaran tahunan sebanyak 50,000 tan apabila siap.

Hajiji mengucapkan terima kasih kepada SK Nexilis kerana memilih Sabah untuk menubuhkan kemudahan pertama di luar negara dan memberi jaminan bahawa Kerajaan Sabah komited untuk memudahkan lebih banyak pelaburan ke negeri itu.

Bersama Yi ialah Ketua Pegawai Eksekutif SK Nexilis Malaysia Sdn Bhd, Shin Dong Hwan. Turut hadir Menteri Pembangunan Perindustrian dan Keusahawanan, Phoong Jin Zhe dan
Setiausaha Tetap Datuk Thomas Logijin.

RELATED ARTICLES
Utama

Pendidikan berlandaskan Al-Quran teras lahir modal insan perkasa bangsa, negara

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya