HomeUtamaSabah tuan rumah ADEX Ocean Partnership Summit pada Ogos

Sabah tuan rumah ADEX Ocean Partnership Summit pada Ogos

Read Time:2 Minute, 4 Second

SINGAPURA: Sabah akan menjadi tuan rumah kepada ADEX Ocean Partnership Summit tahun ini, ia akan mengukuhkan lagi reputasi negeri itu sebagai destinasi mesyuarat, insentif, konvensyen dan pameran (MICE) terkemuka untuk mempromosikan inisiatif pemuliharaan marin dan pelancongan menyelam yang mampan.

Sidang kemuncak itu bertepatan dengan Asia Dive Expo (ADEX) yang berlangsung di Sands Expo and Convention Centre, Singapura dari 31 Mac hingga 2 April.

Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah merangkap Pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah Datuk Joniston Bangkuai menghadiri perasmian ADEX Singapura dan turut melancarkan ADEX Sabah Ocean Partnership Summit 2023.

Hadir sama ialah ketua pegawai eksekutif ADEX John Thet; Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pelancongan Sabah Noredah Othman; Ikon selam Malaysia dan duta selam ADEX Clement Lee; dan ketua pasukan ADEX Sabah Theresa Tham.

Dianjurkan dengan kerjasama Lembaga Pelancongan Sabah, sidang kemuncak itu akan diadakan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah dari 18 hingga 20 Ogos ini.

“Sabah sudah menjadi destinasi menyelam yang popular dan kami komited terhadap pemuliharaan ekosistem marin kami. Acara menarik ini akan menyokong inisiatif berterusan kerajaan Sabah dalam pemuliharaan lautan dan pembangunan mampan,” kata Joniston.

“Kerajaan negeri telah melaksanakan pelbagai inisiatif untuk melindungi alam sekitar marin, termasuk taman marin dan santuari, peraturan ketat mengenai memancing dan menyelam, dan program pendidikan untuk meningkatkan kesedaran tentang pemuliharaan marin.

“Kami berharap dapat mengalu-alukan komuniti lautan global, penceramah terkenal, penyelam profesional dan peserta, secara amnya, untuk membina rangkaian sambil berkongsi idea dan pengetahuan mengenai penyesuaian amalan terbaik untuk lautan,” katanya, sambil menambah acara itu akan memperkukuh industri menyelam negeri.

Sambil aktif mendorong Sabah sebagai destinasi pelancongan pilihan, Joniston berkata Pelancongan Sabah juga mengalihkan tumpuannya kepada mempromosikan aktiviti pelancongan khusus dan mewah, termasuk selam skuba memandangkan negeri itu mempunyai rangkaian kukuh pengendali selam profesional yang menawarkan aktiviti perkhidmatan menyelam bertaraf dunia.

Beliau juga menyebut keupayaan Sabah untuk menganjurkan acara penting dan menyatakan harapan untuk melihat Sabah menjadi tuan rumah ekspo menyelam sendiri memandangkan ramai penyelam menganggap Sabah sebagai tempat yang mesti diselam.

Selain itu, beliau berkata, ADEX Ocean Partnership Summit Sabah menyediakan platform yang sangat baik untuk mempamerkan bukan sahaja kekayaan biodiversiti marin Sabah tetapi juga kepelbagaian budayanya sekali gus memberi peluang kepada pengunjung untuk merasai budaya dan masakan tempatan sambil mengambil kesempatan daripada peluang menyelam.

Berdasarkan statistik, Sabah merekodkan 61,796 penyelam pada 2022, dengan anggaran pendapatan RM222.8 juta. Angka itu terdiri daripada 6,411 penyelam antarabangsa dan 55,384 penyelam domestik.

Pada 2019, Sabah mencatatkan 130,604 penyelam antarabangsa dan 7,145 penyelam domestik, dengan jumlah pendapatan RM821 juta.

RELATED ARTICLES
Utama

Klinik Mesra Remaja beri penekanan kesejahteraan remaja secara menyeluruh

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya