HomeUtamaOrang ramai digesa bantu SESB tangani kes kecurian kabel

Orang ramai digesa bantu SESB tangani kes kecurian kabel

Read Time:1 Minute, 36 Second

KOTA KINABALU: Orang ramai diminta memberikan kerjasama membantu Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) dalam menangani masalah kecurian kabel sehingga menjejaskan bekalan elektrik.

Presiden Persatuan Pengguna Bijak Pantai Barat Sabah, David Chan berkata, tanpa sokongan dan bantuan daripada orang ramai sukar bagi pihak berkuasa bertindak terhadap pihak tidak bertanggungjawab sekali gus menimbulkan masalah kepada rakyat.

Menurut beliau, kes kecurian kabel elektrik atau sebarang aktiviti vandalisme perlu ditangani secara bersepadu dan tidak boleh bergantung kepada pihak berkuasa semata-mata.

“Dalam isu ini orang ramai perlu menjadi mata dan telinga kepada pihak SESB dan pihak berkuasa. Kes kecurian kabel bukan sahaja menyebabkan terputus bekalan elektrik tetapi kerugian kepada negeri Sabah.

“Kita berharap isu ini diberi perhatian serius termasuk melibatkan pertubuhan bukan kerajaan dan pemimpin masyarakat,” katanya.

Beliau mengulas kejadian mencuri kabel sehingga menyebabkan Pusat Pentadbiran Kerajaan Negeri Sabah iaitu Menara Kinabalu mengalami gangguan bekalan elektrik baru-baru ini.

Difahamkan, SESB terpaksa menempatkan enam janakuasa mudah alih (Genset) untuk membekalkan elektrik ke bangunan berkenaan.

Genset tersebut dihantar bagi memastikan operasi bangunan setinggi 33 tingkat yang turut menempatkan Pejabat Ketua Menteri Sabah dan beberapa kementerian negeri tidak terjejas.

Selain itu, difahamkan juga penyediaan janakuasa mudah alih itu juga bagi memastikan mesyuarat mingguan Kabinet Negeri yang diadakan pada setiap Rabu berjalan dengan lancar.

Turut mengalami  gangguan elektrik baru-baru ini beberapa perumahan dan premis komersial di kawasan berdekatan.

“Kes kecurian kabel telah menyebabkan kesusahan kepada banyak pihak kerana pihak SESB mungkin memerlukan beberapa hari sehingga seminggu untuk membaik pulih bekalan.

“Kita difahamkan kes kecurian ini juga amat kerap berlaku, dan sewajarnya aktiviti ini dibendung segera dan kegiatan itu dihapuskan sehingga akar umbi,” tegasnya.

Beliau turut menggesa premis barangan lusuh atau barangan terpakai yang membeli barang curi berkenaan juga dikenakan tindakan berat dan tegas kerana mereka juga bersubahat dalam kes berkenaan.

David yakin, jika tiada pembeli kepada barangan curi tidak mungkin akan berlaku kegiatan mencuri kabel berkenaan kerana harga tembaga biasanya mendapat permintaan tinggi daripada peniaga.

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : KEPKAS, syarikat penerbangan bincang agar dapat tetapkan harga...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya