HomeEkonomiSabah secara rasmi peroleh 25 peratus ekuiti dalam PC FSSB

Sabah secara rasmi peroleh 25 peratus ekuiti dalam PC FSSB

Read Time:1 Minute, 33 Second

KOTA KINABALU: Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berasa bangga dengan pengambilalihan rasmi Sabah bagi 25 peratus ekuiti dalam PETRONAS Chemicals Fertilizer Sabah Sdn Bhd (PC FSSB) yang memberikan SMJ Sdn Bhd (SMJSB) milik kerajaan negeri kepentingan dalam ammonia berskala dunia PC FSSB dan kemudahan pengeluaran urea.

Ini dapat dilakukan berikutan pemeteraian perjanjian muktamad antara SMJSB dan PETRONAS Chemicals Group Berhad (PCG) pada hari ini, selepas Perjanjian Utama (HOA) yang ditandatangani pada 9 Januari 2023.

Hajiji berkata pengambilalihan terbaharu ini adalah sebahagian daripada Perjanjian Kerjasama Komersial (CCA) yang ditandatangani antara Kerajaan Negeri dan PETRONAS pada 7 Disember 2021 untuk meningkatkan kerjasama antara kedua-dua pihak dalam membangunkan industri minyak dan gas di Sabah.

“Langkah yang diterjemahkan di bawah Hala Tuju Sabah Maju Jaya adalah untuk memberi Sabah perkongsian hasil yang lebih besar dalam industri minyak dan gas ini merupakan suatu petanda baik untuk pembangunan dan pertumbuhan ekonomi,” katanya.

Ketua Pegawai Eksekutif SMJSB, Dr Dionysia Aloysius Kibat dan Pengarah Urusan merangkap Ketua Pegawai Eksekutif PCG, Ir. Mohd Yusri Mohamed Yusof masing-masing menandatangani untuk SMJSB dan PCG.

PC FSSB, telah ditubuhkan pada tahun 2011 untuk membina, memiliki dan mengendalikan kompleks pengeluaran ammonia dan urea bersepadu di Taman Perindustrian Minyak dan Gas Sipitang (SOGIP). Kemudahan PC FSSB direka untuk menghasilkan 1.9 juta tan metrik setahun ammonia dan urea.

Ia adalah loji ammonia dan urea terbesar di Asia Tenggara dan loji urea ketiga terbesar di Asia Pasifik.

Sabah juga telah mencapai kemajuan signifikan melalui syarikat milik penuhnya, Sabah Energy Corporation (SEC) berikutan pemeteraian perjanjian dengan PETRONAS pada Oktober tahun lalu, yang memberikan SEC aset saluran paip gas hiliran terpilih dan kontrak bekalan gas asli.

SMJSB juga telah memuktamadkan pengambilalihan 50 peratus kepentingan penyertaan bukan operasi dalam Kontrak Perkongsian Pengeluaran Samarang (PSC) melalui Perjanjian Farm Out (FOA) dengan PETRONAS Carigali Sdn Bhd (PCSB), anak syarikat milik penuh PETRONAS baru-baru ini, pada 4 April.

RELATED ARTICLES
Utama

Letusan Gunung Ruang: MET Malaysia keluar Amaran Cuaca Penerbangan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya